• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Elektrisch rijden duurder gemaakt, hoezo klimaatdoelen?

7 november 2023|doorredactie|inelektrische auto, klimaatverandering

elektrische occasion

Het prijsverschil tussen nieuwe elektrische voertuigen (EV’s) en voertuigen met een diesel of benzine motor daalt nauwelijks. Ondertussen wordt de financiële steun van de overheid voor elektrisch rijden afgebouwd en lijkt de energieprijs hoog te blijven, waardoor het duurder wordt om elektrisch te gaan rijden. Dat blijkt uit een recent rapport van KPMG.

De Nederlandse consument kijkt steeds kritischer naar de aanschafprijs van de auto. Stijn de Groen, Head of Automotive and Mobility bij KPMG, zegt hierover: “66% van de Nederlandse consumenten ziet de prijs als belangrijkste drempel voor de aanschaf van een elektrisch voortuig. Dat cijfer is gestegen in vergelijking met 2021, toen was het nog 54%. Ook de onzekerheid over de restwaarde van een EV speelt hierin een belangrijke rol. De stijgende kosten kunnen ertoe leiden dat elektrisch rijden onaantrekkelijker wordt voor de consument.”

Hoewel EV’s in aanschaf gemiddeld flink duurder zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor, kunnen de totale gebruikskosten (total cost of ownership) van EV’s toch lager zijn. Dit komt door de huidige korting op de wegenbelasting vanuit de overheid, de lagere onderhoudskosten en de lagere kosten voor opladen. Als de energieprijzen weer gaan stijgen en de wegenbelasting op elektrische auto’s wordt verhoogd, kan dit ervoor zorgen dat een brandstofauto weer goedkoper wordt.

Invloed van kosten na aanschaf

Toch is er hoop voor de elektrische auto. In het afgelopen jaar zijn zowel de brandstof- als elektriciteitsprijzen sterk gestegen. Die prijsstijging heeft echter minder effect op elektrische voertuigen, omdat energiekosten een kleiner deel vormen van totale gebruikskosten. Bij een elektrische Volkswagen ID.3 vormt elektriciteit 11% van gebruikskosten. Bij een vergelijkbare Volkswagen Golf vormt brandstof 22% van diezelfde kosten. Dit betekent dat brandstofauto’s aanzienlijk kwetsbaarder zijn voor stijgende prijzen dan elektrische voertuigen.

Goedkoper elektrisch rijden

Elektrisch rijden staat centraal in de overgang naar duurzamer reizen. Om deze vorm van vervoer echt milieuvriendelijk en kosteneffectief te houden, komen er uit het onderzoek verschillende mogelijkheden naar voren om de kosten verder te verlagen:

  1. Zelf opgewekte energie met zonnepanelen gebruiken om de auto op te laden. Dit vraagt wel om communicatie tussen laadinfrastructuur en de zonnepanelen.
  2. Gebruik maken van negatieve elektriciteitsprijs bij een dynamisch energiecontract. Autobezitters kunnen ervoor kiezen om de auto op te laden tijdens “dal” periodes met lagere tarieven. Daarnaast leveren zij daarmee een bijdrage aan het ontlasten van het drukke elektriciteitsnet.
  3. Bewustere keuzes maken waar de auto wordt opgeladen. De prijzen bij laadstations verschillen onderling sterk en dat kan een aanzienlijke besparing opleveren.

Gewichtskorting voor elektrische auto’s

Stijn de Groen geeft nog een vierde suggestie: “Op dit moment wordt wegenbelasting berekend over het gewicht van de auto. Omdat de accu in een elektrische auto tussen de 300-600 kg aan extra gewicht met zich meebrengt, worden EV’s zwaarder belast. Hierdoor worden elektrische rijders extra geraakt. Een nieuwe berekening voor de wegenbelasting, waarin bijvoorbeeld een gewichtskorting voor EV’s wordt meegenomen, kan hiervoor een oplossing zijn. Al helemaal als zo’n maatregel voor een langere termijn wordt ingevoerd, zal dit bijdragen aan het vertrouwen in de elektrische auto onder consumenten en bedrijven. Dit levert  vervolgens een positieve bijdrage aan de adoptie van (met name tweedehands) elektrische auto’s. En dat is precies wat we willen: mensen blijven stimuleren om elektrisch te rijden.”

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • De toekomst voor duurzaamheid en klimaat
    Eredoctoraat Open Universiteit voor klimaatexpert Tim van Hattum8 juli 2025 - 10:26
  • elektrisch laden
    Stroomverbruik stijgt, stekkerauto’s verbruiken al meer dan de trein7 juli 2025 - 09:58
  • noordzee kelp
    Bescherming zeeleven Noordzee kost windparken 1 procent extra7 juli 2025 - 09:48
  • waterstof
    EU plan voor waterstof tankstations wordt dure miskleun6 juli 2025 - 10:16
  • methaanuitstoot door schepen
    Schepen veroorzaken onverwacht hoge uitstoot van methaan4 juli 2025 - 08:59

Inzicht

  • big agro
    Hoe de agro-lobby gezonde landbouw de grond in boort23 juni 2025 - 11:10
  • duur
    Het leven is te duur, maak de toekomst gratis17 juni 2025 - 10:20
  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Investeren in duurzaamheid is geen kansspelmandala bay economische groei Inflatie omlaag, maar welke inflatie? Toveren met cijfers
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten