• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Elektrische auto’s kunnen elektriciteitsnet balanceren

11 juli 2017|doorredactie|inelektrische auto
elektrische auto ladenElektrische auto’s zijn nu al technisch in staat om ingezet te worden als regel- en reservevermogen om het elektriciteitsnet te balanceren. Dit regel- en reservevermogen wordt door TenneT ingeschakeld ten tijde van een balansverstoringen in het net. Omdat deze vaak onverwachts plaatsvinden, dient hier vrijwel direct op gereageerd te worden. Deze rol is doorgaans weggelegd voor (fossiele) elektriciteitscentrales. Een proef liet zien dat elektrische auto’s deze taak deels zouden kunnen vervullen, ten gunste van de autorijder.
Vijf Tesla bezitters hadden zich verzameld bij het Testcentrum van ElaadNL in Arnhem. Zij maakten deel uit van een primeur: hun auto’s werden ingezet om op basis van real time signalen, het nationale elektriciteitsnet te balanceren. Via het smart charging platform van Jedlix werd het laadproces van de auto draadloos aangestuurd op basis van stuursignalen zoals die van TenneT.
Onoph Caron, directeur van ElaadNL: “Jedlix en ElaadNL werkten al nauw samen op het gebied van smart charging innovaties en de demonstratie van vandaag is een volgende stap hierin. Deze innovatie van Jedlix toont wederom het potentieel van smart charging aan en ik ben blij om te zien dat ons testcentrum hier een belangrijke bijdrage in kan leveren. Dit zorgt voor een soepele integratie van elektrische auto’s in het elektriciteitsnet en de elektrische rijder profiteert ervan mee”
Voorwaarde voor het inzetten van elektrische auto’s voor balans op het net is dat het laadproces snel genoeg kan worden beïnvloed. Om dit te testen is gebruik gemaakt van het testcentrum van ElaadNL in Arnhem. Daar waren de noodzakelijke meetinstrumenten aanwezig om te verifiëren dat de auto’s inderdaad snel genoeg reageren op signalen van TenneT. Het resultaat was positief, de metingen laten zien dat de auto’s in staat zijn om binnen de vereiste 30 seconden te reageren.
Met deze demonstratie is aangetoond dat de meer dan 7.000 Tesla’s die in Nederland rijden, nu al technisch in staat zijn om te kunnen worden ingezet als regel- reservevermogen indien deze zijn aangesloten bij het Jedlix platform. Voordat de autogebruiker hier ook daadwerkelijk van kan profiteren, dient de balanceringsmarkt daarvoor wel toegang te bieden aan decentrale vormen van flexibiliteit zoals de accu’s in elektrische auto’s. Jedlix is hiervoor in gesprek met TenneT, die ook middels andere trajecten onderzoekt op welke manier de huidige balanceringsmarkt aangepast kan worden om de nieuwe en toekomstige marktspelers te faciliteren. Daarnaast heeft TenneT als doel om een level-playingfield voor alle technologieën te creëren, onder andere voor decentrale bronnen zoals elektrische auto’s.
Jedlix zal vanaf voorjaar 2018, de flexibiliteit in het laadproces van de aangesloten elektrische auto’s, bij TenneT aanbieden als regel- reservevermogen. Hiermee kan Jedlix extra waarde creëren met smart charging, bovenop wat nu al wordt behaald in samenwerking met energieleveranciers. Het voordeel voor de autobezitter kan daarmee oplopen tot enkele honderden euro’s per jaar.
 
duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Menselijke factor cruciaal voor een circulaire toekomstMarktmodel voor energie houdt vervuilende energiecentrales open
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten