• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen: GroenLinks-PvdA op weg naar de grootste?
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Geen diesel en benzine meer in Amsterdam

3 mei 2019|doorredactie|inklimaatverandering, luchtkwaliteit

uitstootvrij fijnstof luchtkwaliteit

Amsterdam wil tegen 2030 alle diesel- en benzinevoertuigen verbieden, tot de bootjes toe. De maatregel is onderdeel van een plan om de luchtvervuiling drastisch te verminderen.

Luchtvervuiling is een van de belangrijkste gezondheidsrisico’s voor de Amsterdammer, naast roken en overgewicht. De gemiddelde inwoner van de stad leeft er zelfs 13 maanden minder lang door, stelt de stad. “We moeten en gaan er alles aan doen om de situatie te verbeteren”.

Wethouder Sharon Dijksma heeft daarom een Actieplan Schone Lucht uitgewerkt dat tegen 2030 de situatie drastisch moet verbeteren. “De nadruk van het plan ligt op het schoner maken van het verkeer, omdat we daar als gemeente het meest direct invloed op hebben”, stelt ze. “We willen dat benzine- en dieselmotoren worden vervangen door uitstootvrije alternatieven zoals elektrisch vervoer en aandrijving op waterstof.”

Mijlpalen

Het plan bevat vier ‘mijlpalen’, te beginnen met een milieuzone in 2020 binnen de ringweg waar dieselwagens ouder dan vijftien jaar niet meer binnen mogen. Er komt ook een uitbreiding van de bestaande milieuzones voor vracht- en bestelwagens.

In 2022 wordt het centrum uitstootvrij gebied voor lijnbussen en touringcars, en worden de regels strenger voor vrachtwagens. Drie jaar later worden in de hele bebouwde kom brom- en snorfietsen geweerd als die niet uitstootvrij zijn. Dan wordt ook het gebied binnen de ring A10  uitstootvrij voor vracht- en bestelwagens, taxi’s, bussen en touringcars. Zelfs de pleziervaart en veerboten moeten dan volgen.

2030

De laatste mijlpaal, in 2030, is een verbod in de hele bebouwde kom voor alle vervoersmiddelen die niet uitstootvrij zijn. Dat betekent dat geen enkele diesel- of benzinewagen de stad nog in mag.

“We zijn ons ervan bewust dat de maatregelen uit het actieplan tot kosten en ongemakken kunnen leiden, voor bewoners en ondernemers”, zegt het stadsbestuur. “Daarom komen er subsidie- en ontheffingsregelingen, zodat men bijvoorbeeld een tegemoetkoming kan krijgen voor de aanschaf van een schoner vervoersmiddel. Wie voor schoon vervoer kiest, kan ook rekenen op bepaalde privileges zoals een parkeervergunning.”

Tegelijk wordt het laadnetwerk voor elektrische auto’s flink uitgebreid, ook met snelladers, en kunnen nieuwe eigenaars van een elektrische auto een laadpaal aanvragen.

Lees ook: Autoverbod Amsterdam haalt draagvlak duurzaamheid onderuit

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • klimaatschade
    De klimaatrekening van de zomer in Europa: 43 miljard euro16 september 2025 - 18:07
  • De toekomst voor duurzaamheid en klimaat
    Klimaatdoel 2030 nagenoeg onhaalbaar, met dank aan kabinet16 september 2025 - 16:35
  • stikstofboom_400
    Kunst over klimaatverandering in Nederland: expositie in Den Haag16 september 2025 - 11:15
  • prinsjesdag
    Vertrouwen in de politiek in duikvlucht op Prinsjesdag16 september 2025 - 09:39
  • mega cruiseschepen
    Gruwelijk groot: de mega cruiseschepen komen er aan13 september 2025 - 10:12

Inzicht

  • jelleke schema
    Van Hier & Nu naar een duurzaam Straks, hoe dan? 12 september 2025 - 08:23
  • wonen en hypotheekrente aftrek in verkiezingsprogrammas
    Plannen voor wonen en hypotheekrente aftrek, wat doen die voor klimaat, duurzaamheid en milieu?8 september 2025 - 10:54
  • duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen
    Duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen van 2025, van groen tot zwart7 september 2025 - 13:39

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
ABP nog steeds op ramkoers met klimaatdoelen ParijsWacht niet op energiemaatregelen van de overheid, dat kan geld kosten
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten