Hulpdiensten kunnen sinds maandag direct duidelijkheid krijgen over de inhoud en locatie van goederenwagons. Het nieuwe systeem Informatie Gevaarlijke Stoffen (IGS) dat hiervoor is ingericht werd vandaag gepresenteerd aan staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld. “Dat is goed nieuws voor de hulpdiensten die met dit systeem sneller hun aanvalsplan kunnen maken bij de bestrijding van een incident. Het vervoer over spoor wordt hierdoor nog veiliger,” aldus Mansveld.
Het systeem IGS is door intensieve samenwerking tussen ProRail, Keyrail en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) tot stand gekomen. Met de invoering van dit informatiesysteem voldoet de spoorsector aan de wettelijke verplichting om 24 uur per dag, 7 dagen per week tijdige, volledige en juiste informatie te leveren over wagons met gevaarlijke stoffen op emplacementen. Keyrail is begin 2014 gestart met het systeem, op basis van kennis en ervaring wordt het systeem de komende jaren verder geoptimaliseerd.
Tijdens dit werkbezoek werd verder teruggekeken op het vervoer over de Betuweroute van de afgelopen jaren. Sinds de opening in 2007 hebben inmiddels 100.000 treinen hun weg van en naar het Europese achterland gevonden. Ook werd gesproken over de toekomst van het goederenvervoer per spoor en de bereikbaarheid van de Nederlandse havens.