• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Groene hubs zorgen voor co2 neutrale bezorging

1 april 2023|doorredactie|induurzaam ondernemen

groene hubs

Consumentengoederen bezorgen in Nederland kan volledig CO2-neutraal. Daarvoor gaat logistiek dienstverlener TSN Groen zeker zes extra zelfvoorzienende groene hubs bouwen. Die komen bovenop de zes die er al zijn. Van daaruit verzorgen elektrische vrachtwagens de zogeheten last-mile distributie van grote consumentengoederen. Op die manier kunnen jaarlijks 1,5 miljoen leveringen gebundeld en CO2-neutraal worden bezorgd. 

Aanleiding voor het model, dat uitdrukkelijk bedoeld is voor de logistieke sector als geheel, vormen de aangescherpte milieu-en klimaatdoelen. In 2025 voeren tientallen steden een emissievrijezone in de binnenstad in, die zonder uitstoot van CO2, stikstofdioxide en fijnstof wordt bevoorraad. In 2030 mogen vervolgens in talloze stadscentra alleen nog maar schone bestelauto’s en vrachtwagens rijden. Dat stelt alle vervoerders voor een enorme uitdaging.

Zelfvoorzienende distributiepunten

TSN Groen, al tientallen jaren koploper op gebied van duurzame bedrijfsvoering, heeft daar een logistiek antwoord op gevonden. Belangrijk onderdeel daarvan vormen zogeheten green hubs (uitgerust met zonnepanelen, batterijen en windenergie-oplossingen). De initiatiefnemer heeft zelf al zes van zulke distributiepunten (in Houten, Bleiswijk, Schiphol, Drachten, Rijen, Goor) maar wil dat aantal uitbreiden naar minstens twaalf (zie bijgevoegd kaartje), zodat een landelijk netwerk ontstaat. Beoogde locaties liggen in Leeuwarden, Groningen, Zwolle, Heerhugowaard, Amsterdam, Rotterdam, Goes, Almelo, Arnhem, Breda, Eindhoven en Maastricht. Hoofdvestiging is en blijft Houten.

Om ‘verdozing’ te voorkomen wordt zoveel mogelijk ingezet op bestaande bouw of herontwikkeling. Hubs in de Randstad (Rotterdam en Amsterdam) moeten een aansluiting krijgen op treinverbindingen, open water en mogelijk zelfs op luchtvracht. Voor de duurzame aanlevering van de hubs en het vervoer tussen die distributiepunten wil TSN Groen vrachtwagens op waterstof laten rijden.

Groene hubs beperken noodzakelijke actieradius

De last-mile bezorging van goederen, zoals meubels, witgoed en grote pakketten, moet vanuit de hubs met zo’n 300 elektrische voertuigen gebeuren. Door dicht bij de consument te zitten, is de beperkte actieradius van elektrische vrachtwagens geen probleem. Het model is niet alleen geschikt voor retail, maar ook voor bijvoorbeeld gemeenten, zegt TSN Groen-directeur Andries Vlot. “Denk aan de leveringen voor de plaatselijke bibliotheek, het zwembad, of gemeentehuizen. Nu worden zaken als kantoorbenodigdheden, papier en meubels telkens apart vervoerd. Zeker in landelijk gebied worden zo onnodige kilometers gemaakt met fossiele brandstofvoertuigen. Dat is met dit model verleden tijd.”

Door veel samen te werken met verschillende transportbedrijven kunnen goederen straks gebundeld de weg op, om zo het aantal vervoersbewegingen terug te dringen en de leefbaarheid en veiligheid in de stad en daarbuiten overeind te houden. De impact is volgens Vlot ‘zeer groot’. Ervan uitgaande dat vanuit elke hub per dag 450 CO2-neutrale zendingen mogelijk zijn, gaat het op jaarbasis om 1,5 miljoen leveringen.

Tweede leven voor retouren

Verder moet een eind worden gemaakt aan de milieuvervuiling door retourartikelen. Daarom worden alle hubs uitgerust met een refurb-afdeling. Vlot: “Goederen die vaak nog prima bruikbaar zijn, belanden nu op afvalbergen of in de woestijn. Wij gaan ze repareren, liefst door mensen met een arbeidsbeperking, en ze vervolgens weer verkopen en bezorgen vanuit diezelfde hub. Zo krijgen ze een tweede leven.”

Het verduurzamingsplan moet werk bieden aan zo’n driehonderd mensen. Daarbij gaat het onder anderen om vrachtwagenchauffeurs, bijrijders, planners en magazijnmedewerkers. “We willen mensen inzetten die al in die provincie in de logistiek werken. Het wordt beslist geen broodroof.”

De maximale totale kosten zijn berekend op zo’n 120 miljoen euro. Vlot ziet deze hoge kosten geenszins als obstakel. “Investeerders bieden zich nu al uit zichzelf aan. Iedereen is zich ervan bewust dat we een groot probleem hebben als straks tientallen steden op slot gaan voor voertuigen op diesel. Zo ben ik in gesprek met multinationals die continuïteit willen voor hun goederenleveringen in Nederland.” Volgens Vlot is het model na Nederland geschikt voor de uitrol in heel Europa.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • links rechts politiek
    Peilingen: de VVD loopt leeg, JA21 winnaar in chaos27 augustus 2025 - 08:00
  • satelliet met zonnepanelen
    Zonnepanelen in de ruimte: lossen die het energieprobleem van Europa op?26 augustus 2025 - 10:10
  • man
    Let op bij aankoop refurbished smartphone26 augustus 2025 - 09:07
  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd26 augustus 2025 - 08:00
  • elektrische boor
    Nederland koploper als potentiële kopers elektrische boten25 augustus 2025 - 15:19

Inzicht

  • de weg naar een groene toekomst
    Een duurzame toekomst maken: lessen uit acht visies19 augustus 2025 - 17:25
  • big agro
    Hoe de agro-lobby gezonde landbouw de grond in boort23 juni 2025 - 11:10
  • duur
    Het leven is te duur, maak de toekomst gratis17 juni 2025 - 10:20

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
De warmtepomp moet schoner worden – zonder F-gassen en PFAS warmtepomp uitstoot privejets Uitstoot privéjets explodeert
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten