Een kwart van de Nederlandse koffiedrinkers wil liever fairtrade koffie die ook natuurvriendelijk is. Dat blijkt uit onderzoek door Peil.nl onder bijna 4.500 Nederlanders, in opdracht van Puro Koffie. Nog eens 36% is misschien eerder geneigd om te kiezen voor een koffiemerk dat zowel fairtrade als milieuvriendelijk is. Puro Koffie haakt hierop in door in samenwerking met Natuurmonumenten voor elke nieuwe klant een boom te planten.
Bij fairtrade koffie wordt aan de bonenkwekers een gegarandeerde minimum prijs betaald. Dat geeft de koffieboeren financiele zekerheid. Koffie mag ook ‘natuurvriendelijk’ worden genoemd als er door de koffieproducent maatregelen worden genomen die de natuur ten goede komen, zoals het beschermen van bossen of het planten van bomen. Puro Koffie heeft op dit gebied een voortrekkersrol.
“Puro Koffie is het groenste koffiemerk. Onze missie is samen te vatten in drie woorden: People, Planet en Pleasure”, zegt Koen van Zon, directeur van Puro Koffie. “Wij betalen de koffieboeren een eerlijke prijs voor de bonen. We hebben nu al 7.381 voetbalvelden regenwoud beschermd in Zuid-Amerika. Natuurlijk zorgen we ook voor de lekkerste koffie.”
In Nederland is Puro Koffie de samenwerking aangegaan met Natuurmonumenten: voor elke nieuwe klant wordt een boom geplant. “Wij zijn blij met deze samenwerking. Puro Koffie levert een concrete bijdrage aan een groenere en duurzamere wereld”, zegt Wim Niemeyer, boswachter van Natuurmonumenten. “De nieuw geplante bomen zijn daar een tastbaar bewijs van.” Het doel is om 2000 nieuwe bomen te planten. Om dat doel te bereiken heeft Puro Koffie zich versterkt met ex-voetballer Andy van der Meijde, die vanaf vandaag als barista aan de slag gaat.