• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen: GroenLinks-PvdA op weg naar de grootste?
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Laadpalen voor je elektrische auto, hoe zit dat precies?

15 oktober 2018|dooronze correspondent|inelektrische auto

renault zoe laadpalen
Heel wat experts denken dat tegen 2025 veel meer elektrische voertuigen overal aanwezig zullen zijn dan nu. Honderdduizenden op batterijen werkende auto’s zijn reeds overal ter wereld op de weg verschenen. Deze auto’s missen de benzine en diesel motoren die de wielen van auto’s, zelfs hybride voertuigen, de afgelopen eeuw hebben aangedreven. In het begin stelden autofabrikanten van elektrische voertuigen potentiële kopers gerust door het feit dat ze eenvoudig een klein laadstation in hun garage kunnen plaatsen en de batterijen kunnen opladen door elektriciteit van het lokale elektriciteitsnet te halen.

Maar veel mensen hebben geen garage. Ze wonen in appartementen of kleine huizen in een buitenwijk en parkeren hun auto’s op straat of op grote parkeerplaatsen. Nu er al een stuk meer EV’s verkocht worden, waar kun je jouw elektrische auto opladen als je thuis geen plaats hebt voor een laadstation? Momenteel is de best beschikbare oplossing voor dit probleem het laadnetwerk. Hoe het werkt, lees je hier.

Wat is een laadpaal?

De laadpalen lijken op kleine dozen die op bepaalde punten zijn geïnstalleerd. Ze zijn niet groter dan een benzinepomp en zijn op het elektriciteitsnetwerk aangesloten. De laadstations kunnen via het internet met elkaar en je auto praten. Hierdoor kun je laadpalen langs je geplande route zoeken, ondertussen is de infrastructuur van deze laadstations sterk geëvolueerd en zijn ze beschikbaar precies waar je ze nodig hebt.
Laadpalen wachten tot jij naast hen parkeert om de batterij van je elektrische auto op te laden. Ze staan verspreid over gans Nederland en hun status (beschikbaar/ niet beschikbaar) kan online gevolgd worden.

Batterij opladen

Stel je voor je zit in je gloednieuwe elektrische auto van Renault. Je auto lijkt op elke andere auto op de weg, hoewel de jouwe misschien een beetje stijlvoller is. Je bent op weg naar huis van je werk en je staat op het punt de auto in de garage te parkeren, maar de meter op het dashboard geeft echter aan dat de batterij bijna leeg is. Je moet de batterij dus opladen voor het woon-werkverkeer van morgen. Maar je hebt geen laadstation in je garage. Wat doe je? Open een website met alle laadpalen van Nederland op je mobiele telefoon. Op het scherm zie je een kaart van het gebied rond je huis met rode en groene stippen die laten zien waar je lokale oplaadpalen kunt vinden. De rode stippen op de kaart vertegenwoordigen laadpalen die al bezet zijn. De groene zijn nog vrij. Vink de manier waarop je wilt betalen aan. Van de overblijvende groene stippen, tik je de groene stip aan die het dichtst in je buurt ligt. Vervolgens word je gevraagd of je de laadpaal wilt reserveren. Uiteraard druk je op ‘ja’. Als dit gebeurt is, kun je naar het laadstation rijden om meteen je batterij op te laden. Zo eenvoudig is het!

Toch nog niet helemaal zeker? Bezoek de Dutch Design Week waar je de Renault ZOE kan aanschouwen, in rijden en alles nog duidelijker wordt over hoe oplaadpalen en het opladen van je batterij werkt!

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • klimaatschade
    De klimaatrekening van de zomer in Europa: 43 miljard euro16 september 2025 - 18:07
  • De toekomst voor duurzaamheid en klimaat
    Klimaatdoel 2030 nagenoeg onhaalbaar, met dank aan kabinet16 september 2025 - 16:35
  • stikstofboom_400
    Kunst over klimaatverandering in Nederland: expositie in Den Haag16 september 2025 - 11:15
  • prinsjesdag
    Vertrouwen in de politiek in duikvlucht op Prinsjesdag16 september 2025 - 09:39
  • mega cruiseschepen
    Gruwelijk groot: de mega cruiseschepen komen er aan13 september 2025 - 10:12

Inzicht

  • jelleke schema
    Van Hier & Nu naar een duurzaam Straks, hoe dan? 12 september 2025 - 08:23
  • wonen en hypotheekrente aftrek in verkiezingsprogrammas
    Plannen voor wonen en hypotheekrente aftrek, wat doen die voor klimaat, duurzaamheid en milieu?8 september 2025 - 10:54
  • duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen
    Duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen van 2025, van groen tot zwart7 september 2025 - 13:39

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Elektrische deelauto voorziet wijk van groene stroomWe hebben ook sociale solidariteit nodig voor duurzame ontwikkeling
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten