Cosmeticaconcern Lush meldt dat het zich vanaf 26 november 2021 afmeldt bij Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp en TikTok, tot deze platformen hun gebruikers een veilige omgeving kunnen bieden. Dit beleid wordt uitgerold in alle 48 landen waar Lush actief is.
Decennialang werden bewijzen over klimaatverandering genegeerd en gebagatelliseerd. Zo gaat het nu ook met sociale media: de negatieve effecten ervan worden nauwelijks erkend. Lush stelt zich sinds haar oprichting op als leider in plaats van volger en heeft daarom besloten nu op te staan en niet te wachten tot anderen de ernst van dit probleem inzien.
Net als vele tieners voor ons hebben we als Lush geprobeerd van sociale media af te komen, schrijft het bedrijf. Maar de ‘fear of missing out’ is groot, en door de druk de verschillende platformen te gebruiken zijn we er – ondanks de beste bedoelingen – nog steeds te vinden.
Klokkenluiders
De laatste druppel was de informatie die door moedige klokkenluiders naar buiten is gebracht. Hun berichten tonen aan dat algoritmen en onduidelijke regelgeving jongeren schade toebrengen.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan als ondersteunend lid. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
We vragen onze klanten niet om ons in een donker, gevaarlijk steegje te ontmoeten. Sommige sociale media platformen beginnen hier wel op te lijken: een plek die je normaliter zou vermijden. Er moet iets veranderen. We hopen dat deze platformen strenge richtlijnen gaan opstellen en we hopen dat er internationale regelgeving komt. Maar we kunnen niet wachten. We voelen ons gedwongen zelf actie te ondernemen om onze klanten te beschermen tegen de eventuele schadelijke en manipulatieve berichten die ze tegenkomen wanneer ze ons op sociale media opzoeken.
Daarom meldt Lush zich vanaf 26 november 2021 af bij Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp en TikTok, tot deze platformen hun gebruikers een veilige omgeving kunnen bieden.
Ik probeer mijn hele leven al schadelijke ingrediënten in mijn producten te vermijden. Er is nu zo’n overweldigend bewijs dat we door het gebruik van sociale media in gevaar worden gebracht. Ik ben niet bereid om mijn klanten aan deze schade bloot te stellen, dus is het tijd dit ingrediënt te verwijderen.
Mark Constantine, mede-oprichter
Het bedrijf blijft zoeken naar manieren om contact te houden, wil werken aan betere kanalen en gaat zich richten op oudere, beproefde methoden. Het is ook nog steeds op YouTube te vinden.
Adverteerders boycot
Facebook lag al eerder onder vuur. Zo was er in juli 2020 een boycot van grote adverteerders op Facebook, die veel media-aandacht kreeg. Het effect daarvan was echter beperkt en had weinig gevolgen voor het financiele resultaat van de internetmoloch. Facebook is meer afhankelijk van de grote aantallen kleine gebruikers die vaak grotendeels afhankelijk zijn van het platform. En die durven of kunnen die stap niet zetten.
Ook veel grote adverteerders keerden naderhand weer terug naar het platform.