2getthere is een Nederlands bedrijf dat is gespecialiseerd in automatische voertuigen. Het opent in januari 2017 een nieuw kantoor in Silicon Valley. Van daaruit wil de Utrechtse onderneming na Azië (Singapore) en het Midden-Oosten (Dubai) de derde grote internationale markt voor autonome vervoersoplossingen gaan bewerken. 2getthere is een van de weinige ondernemingen wereldwijd die al jaren ervaring heeft met automatische voertuigen die, zonder aanwezigheid of interventie van chauffeurs, duizenden passagiers per dag vervoeren.
Hoewel de onderneming al in 1997 het eerste onbemande vervoerssysteem leverde aan Schiphol, is 2getthere nog steeds relatief onbekend binnen de Nederlandse maakindustrie. Het bedrijf richt zich dan ook voornamelijk op de markten in Azië en het Midden-Oosten, waar haar mobiliteitsoplossingen (zowel autonoom rijdende taxi’s als minibussen) al vaker worden ingezet binnen de stedelijke infrastructuur. Met de opening van een nieuw kantoor in San Francisco wil 2getthere ook de veelbelovende Amerikaanse markt gaan openbreken.
Voor vestiging in het hart van hightech regio Silicon Valley is gekozen omdat hier niet alleen alle toonaangevende ontwikkelaars van (techniek voor) autonome transportmiddelen zijn gevestigd, maar ook omdat er een enorme marktpotentie is, zo stelt het bedrijf. “Met name de snelle groei van uitgestrekte bedrijfscampussen biedt grote kansen voor ons”, zegt Carel van Helsdingen, CEO van 2getthere. “Denk bijvoorbeeld aan de Microsoft-campus in Seattle, de fabriek van Tesla in Nevada of de campussen van Apple en Cisco. Voor bedrijfsterreinen op die schaal vormen autonome mobiliteitsoplossingen het meest voor de hand liggende alternatief.”
Goede kaarten
2getthere heeft inmiddels wereldwijd het meeste ervaring in de ontwikkeling van automatische voertuigen. Met de door de onderneming ontwikkelde applicaties worden maandelijks zo’n 80.000 reizigers vervoerd die gezamenlijk meer dan 100.000 kilometer afleggen. Volgens Van Helsdingen beschikt zijn onderneming dan ook over goede kaarten. “We komen niet met lege handen: we zijn specialist in de ontwikkeling van voertuigsoftware, verkeersregelsystemen, dispatching ofwel de overkoepelende software om een vloot aan te sturen en in het softwarematig integreren van verschillende sensoren. We praten nu ook al met diverse partijen daar om te kijken waar de synergiën liggen. Dat proces gaat onvermijdelijk een boost krijgen nu we ons daar ook fysiek gaan vestigen”, aldus Van Helsdingen.
COO Robbert Lohmann wijst erop dat 2getthere bovendien een unieke voorsprong heeft in het daadwerkelijk in de werkende praktijk brengen van deze systemen. Hij zegt: “Er worden wel veel pilots uitgevoerd, maar om een 100% veilig systeem te ontwikkelen met 99,8% uptime, zoals wij bijvoorbeeld gebouwd hebben in Masdar City, moet je óók verstand hebben van planologische aspecten en vervoersstromen. Bij mijn weten zijn wij de enige partij wereldwijd waarin al die kennis en kunde bij elkaar komt.”
Prioriteit
Het betreden van de Amerikaanse markt markeert een nieuwe fase in de ontwikkeling van de snelgroeiende onderneming, die komend jaar een nieuw onderkomen in Utrecht gaat betrekken, inclusief eigen testbanen. Het bedrijf is inmiddels bij ruim een dozijn geplande Amerikaanse projecten betrokken, waaronder een project in Jacksonville en een in Greenville. Lohmann: “Deze markt is er één van de lange adem. Doorlooptijden van meerdere jaren zijn niet ongebruikelijk. Heb je echter eenmaal een goed werkend systeem neergezet, dan staan we vaak vanzelf op de shortlist bij publieke en private aanbestedingen.”
Waar 2getthere op dit moment al op projectbasis samenwerkt met een Amerikaanse partij (Oceaneering), is het vinden van sterke partners een prioriteit om de markt versneld te ontwikkelen. Van Helsdingen: “Wij leveren mobiliteitsoplossingen, maar blijven zelf eigenaar van het systeem. We zoeken dus partijen die het aandurven om voor 10 of 20 jaar met ons in zee te gaan, zoals United Technical Services in de Emiraten en SMRT in Singapore. Beiden zijn inmiddels ook aandeelhouder in 2getthere. Dat soort partners denken we in Silicon Valley relatief snel te kunnen vinden.”
Smart cities
2getthere ziet ook grote commerciële kansen in het ontwikkelen van vervoerssystemen voor grote pretparken en middelgrote vliegvelden (vanaf 1,5 miljoen reizigers per jaar). Volgens Lohmann is een potentiële orderstroom van 50 tot 100 miljoen dollar per jaar dan ook niet onrealistisch. “Mochten we op zeker moment kunnen partneren met één van de grote technologieconcerns, dan kan het nog veel harder gaan.”
Op termijn heeft Lohmann ook grote verwachtingen van de ontwikkeling van zogeheten smart cities waarbij steden inzetten op het combineren van data die binnen een stad beschikbaar zijn om de leefbaarheid van de stad te vergroten. Lohmann: “Autonoom vervoer is daarin zonder uitzondering een van de speerpunten, of het nu gaat om Automated People Mover Systems, Automated Transit Networks of Shared Autonomous Vehicles. Columbus in Ohio is hier op dit moment volop mee bezig en dat is typisch nu zo’n traject waarin wij als 2getthere graag meedenken.”