Nieuwsoverzicht duurzaam ondernemen

Ondernemen voor en in een duurzame samenleving stelt andere eisen dan voorheen aan bedrijven en ondernemers. Wat die inhouden en hoe ondernemers daarmee om kunnen gaan lees je in het onderstaande nieuwsoverzicht.

Duurzame bedrijven lijken vooralsnog beter bestand tegen de gevolgen van de crisis.

Generatie Y is niet vies van ondernemen

Kromme komkommers terug in de schappen van de supermarkt, een telefoon gemaakt van conflictvrije mineralen of miljoenen ophalen bij ‘de crowd’ om plastic uit de oceanen te vissen. Dit is maar een greep uit de vele initiatieven van een nieuwe generatie jonge mensen om de wereld een stukje duurzamer te maken: de Generatie Y. De […]

Lendahand: duurzaam lenen met een gezonde rente

Via crowdfunding leningen verstrekken aan kleine, succesvolle ondernemingen in opkomende landen? Tegenwoordig een fluitje van een cent. Zo is het mogelijk bij te dragen aan meer werkgelegenheid in ontwikkelingslanden én 3-4% rente te ontvangen op de verstrekte lening. En dat is momenteel bijna 3x zoveel rente als op de vrij opneembare spaarrekening. Het midden- en […]

De Groene Zaak roept nieuwe ondernemersprijs in het leven

Jonge ondernemers met een (idee voor een) bedrijf met een duurzaam business model kunnen dit jaar voor het eerst meedingen naar een nieuwe ondernemers-prijs: de JGO (Jonge Groene Ondernemer). De JGO is een initiatief van ondernemersvereniging De Groene Zaak, die jonge ondernemers met een duurzame visie extra wil gaan stimuleren de toekomst van Nederland vorm […]

Groene innovatie levert ook concurrentievoordeel

Het Nederlandse chemische bedrijf OCI Nitrogen is erin geslaagd de uitstoot van fijnstof uit zijn kunstmestfabriek terug te brengen van 174 ton per jaar tot nul. Tevens heeft het bedrijf de productie met 30 % opgevoerd en aanzienlijke energiebesparingen bij de verwerking gerealiseerd. „We zijn erg trots op het resultaat: een innovatief en uniek systeem binnen de industrie,” […]

’Mijn advocaat is net een taxichauffeur’

Ondernemen is vooruitzien en gevoel hebben bij wat in de maatschappij speelt. Rob Adams roept met zijn boek ‘Ga Vreemd’, geen mensen op om in privé tijd vreemd te gaan, maar als organisatie eens verder te kijken dan de concurrentie in kaart te brengen. Hij noemt het branchemarken in plaats van benchmarken. Met andere woorden, […]

ASN Bank wil ook financiële sector inspireren

Volgens algemeen directeur Ewoud Goudswaard was 2014 voor de ASN Bank een jaar waarin de bank zich concentreerde op de doelstelling van de bank om in 2030 klimaatneutraal te zijn. “In 2014 hebben we onze ambitie verder uitgewerkt. Zowel nationaal als internationaal was er veel belangstelling voor.” Dat de ASN Bank zich deze ambitie stelde, […]

Bedrijven onderschatten sociale en milieurisico’s bij leveranciers

Bedrijven onderschatten de sociale en milieurisico’s van de producten die zij in verre landen laten maken. Zo denkt slechts 20 procent van de bedrijven dat armoede in hun sector speelt, een derde dat grondstoffenschaarste speelt en de helft is zich bewust van mensenrechtenvraagstukken in de sector. Vooral bedrijven in de retail en producenten van consumentenproducten […]

Bokito, het bankwezen en nieuwe business modellen

De omstreden salarisverhoging van de raad van bestuur van ABN Amro heeft veel stof doen opwaaien. Het heeft geleid tot maatschappelijke verontwaardiging en uitspraken in de Tweede Kamer dat de bank zijn maatschappelijke rol niet lijkt te begrijpen. Ondertussen ontstaan er in de samenleving nieuwe business modellen, die voorzien in nieuwe vormen van financiering. De […]

Nederlanders vertrouwen goede bedoelingen bedrijven niet

Bijna de helft van de Nederlanders wantrouwt de goede bedoelingen van bedrijven. In 2009 wantrouwde nog maar 31% deze. Het nieuwe dieptepunt in het vertrouwen blijkt uit de zesde meting van de Maatschappelijk Imago Monitor onder ruim 4300 Nederlanders van Hope & Glory en Motivaction. Een beter imago of verkoopdoelstellingen zijn volgens de meeste Nederlanders […]

Echt innoveren, het grote plaatje in zes vragen

De som van duurzame innovaties is tot nu toe onvoldoende om de belangrijkste milieuvraagstukken uit de wereld te helpen. Dát is de stelling van de organisatoren van de Nationale Milieudag, met als thema ‘Echt innoveren’. Dit gebeurt onder het motto ‘wie is er bang voor het grotere plaatje?’. Aan de hand van zes vragen zullen […]