• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • DDWD overzicht
  • Zoek
  • Menu Menu

Coalitie voor Betere Reclame wil reclame met meer maatschappelijke impact

9 juli 2015|doorredactie|induurzaam ondernemen, mvo

billboard huisReclame kan maatschappelijke vooruitgang voeden én bijdragen aan een betere wereld, door mensen te inspireren en aan te spreken. De wereld verandert ten goede wanneer reclame meer betekenisvol wordt ingezet, vinden vier marketingexperts. Samen zijn ze daarom de Coalitie Betere Reclame begonnen. Daarmee willen ze consumenten, marketeers en adverteerders bewust maken van de impact die betekenisvolle reclame kan hebben voor een betere wereld in zin van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Op de gloednieuwe site www.beterereclame.nl kan iedereen reclames beoordelen en zo bijdragen aan kwalitatief onderzoek naar wat mensen onder betekenisvolle reclame verstaan. In de herfst komt er een event om met alle geïnteresseerde partijen inzichten te delen en discussie te voeren.

‘Precies goed of net fout’

Bedrijven en instellingen bieden vaak oplossingen voor grote en kleine maatschappelijke vraagstukken. En steeds vaker laten ze in hun reclame zien hoe ze dat doen of roepen ze mensen op bewuster of duurzamer te leven. Maar organisaties willen met reclame natuurlijk ook meer verkopen of een beter imago creëren. Dat gaat soms prima samen. Maar het kan ook heel erg fout gaan. Bijvoorbeeld wanneer het er te dik bovenop ligt. Of wanneer het niet klopt met het beeld dat mensen van een bedrijf hebben. De grens tussen 'precies goed' en 'net fout' is vaak flinterdun. Daarom verzamelt de Coalitie Betere Reclame meningen over wat wat mensen betekenisvolle reclame vinden waartoe ze zich aangetrokken voelen.

Vertrouwen in merken herstellen

Met die kennis wil de Coalitie Betere Reclame een positieve dialoog aangaan met marketeers en decisionmakers over de rol van reclame in de samenleving. Daarmee willen de initiatiefnemers het bedrijfsleven ondersteunen om met reclame meer én betere impact te hebben: zowel voor individuen, voor merken als voor de wereld. Een wereld waarin het vertrouwen in merken hersteld wordt. Omdat die meer middenin de maatschappij komen te staan, minder vanuit zichzelf redeneren en zo meer aansluiten op wat mensen belangrijk vinden.

Absorptievermogen maandverband

“Veel merken ambiëren betekenis te hebben voor mensen. We willen ze helpen met kwalitatieve data die we nu verzamelen. Reclames voor maandverband zijn een goed voorbeeld. Die gaan al decennia over blauwe inkt uit een potje gieten en praten over absorptievermogen, waar ze veel meer zouden aanspreken als het zou gaan over  wat een vrouw écht belangrijk vindt. Waar P&G prachtig op ingespeeld heeft met haar ‘what it means to be a girl’ campagne. Of de Real Beauty campagne van Dove, nog zo’n voorbeeld.“

Waardevolle verbintenissen

Bart Brüggenwirth van b-open, Aafke van Sprundel van Awareness Initiatives, Veronique Swinkels van BBK/Door Vriendschap Sterker en Ynzo van Zanten van GreenInc onderschrijven ook het Brandshare onderzoek van Edelman (nov. 2014) waarin bevestigd werd dat “74% van de consumenten ervanuit gaat dat merken enkel uit eigenbelang contact met hen maken en dat terwijl maar liefst 91% juist waardevolle verbintenissen wil aangaan met merken. Slechts 12% vindt dat merken dit momenteel goed doen”. De Betere Reclame Coalitie denkt dat het tijd is om grotere waarde te halen uit de 500 miljard dollar die jaarlijks aan media-inkoop wordt uitgegeven.

Event: dialoog en nieuwe reclamemodellen

In het najaar van 2015 organiseert de Coalitie Betere Reclame een event om met iedereen die interesse heeft in gesprek te gaan om te komen tot eventuele nieuwe reclamemodellen, concepten en ideeën die passen bij een duurzame, sociale en betrokken samenleving.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je actuele ontwikkelingen en inzichten rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid die je niet overal al leest. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • oogst afrika voorspellem Artificiële intelligentie AI helpt oogsten in Afrika te voorspellen6 juni 2023 - 09:32
  • wegwerp plastic Gaan we naar plasticvrij of naar toekomstbestendige plastics?4 juni 2023 - 11:08
  • ddwd 19 Duurzaam De Week Door 22: Oliedomme greenwashing en de olifant in de rechtszaal4 juni 2023 - 08:51
  • kantelpunt klimaatverandering permafrost Continenten als warmtebatterij slaan meer warmte op3 juni 2023 - 11:42
  • stikstofnormStappenplan stikstof bespaart 33 miljard en haalt alle milieudoelen2 juni 2023 - 12:32

Inzicht

  • duurzaam voedingspatroon De 3 belangrijkste stappen voor een duurzaam voedingspatroon23 mei 2023 - 09:05
  • links rechts politiekPeilingen voor de Tweede Kamer: wordt Pieter Omtzigt de volgende premier?23 mei 2023 - 07:00
  • kantoorEen duurzame economie en duurzaam ondernemen begint bij bestuurders16 mei 2023 - 18:17

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
speedcomfort radiatorventilator

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Nieuw inzamelnetwerk haalt 87.000 kilo fietsaccu’s op‘Niet de Grieken liegen, maar onze eigen leiders’
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen