Nieuwsoverzicht duurzaam ondernemen
Ondernemen voor en in een duurzame samenleving stelt andere eisen dan voorheen aan bedrijven en ondernemers. Wat die inhouden en hoe ondernemers daarmee om kunnen gaan lees je in het onderstaande nieuwsoverzicht.
Duurzame bedrijven lijken vooralsnog beter bestand tegen de gevolgen van de crisis.
Eisen Transparantiebenchmark aangescherpt
/in Nieuws/door redactieOp 1 juni 2014 is de Transparantiebenchmark 2014 gestart. Dit jaar met nieuwe criteria, een aangepaste onderzoeksgroep, een nieuwe uitvoerder (EY) en een vernieuwde e-tool. De Transparantiebenchmark is een jaarlijks terugkerend onderzoek van het ministerie van Economische Zaken (EZ) dat de kwaliteit van maatschappelijke verslaggeving van de 500 grootste Nederlandse ondernemingen in beeld brengt. Het […]
Vakbroeders behoudt vakmanschap en helpt jongeren aan werk en toekomst
/in Inzicht/door redactieJongeren die in een betaalde baan hun eigen wijk opknappen en meteen doorgroeien tot vakschilder. Dat is de essentie van het nieuwe initiatief Vakbroeders waarin een onderwijsinstelling, woningcorporatie, onderhoudsbedrijf en personele dienstverlener de handen ineen slaan. Mede-initiatiefnemer en ondernemer Arjen Bos: “In ons land zitten jongeren op de bank, terwijl in de schildersbranche waarvoor ik […]
Green Experience Centre opent haar deuren
/in Nieuws/door redactieHet groene warenhuis Green Experience Centre opent 17 mei de deuren voor het grote publiek. Iedereen die een groen bestaan wil leiden, en zo ook nog eens kosten wil besparen, kan er zijn of haar hart ophalen in dit kenniscentrum aan de Douwe Tammingawei te Leeuwarden. Vanaf 17 mei kunnen geïnteresseerden in het Green Experience […]
Duurzaam zonder merk, maar met een rechte rug
/in Inzicht/door redactieWij hebben de Hema, Japan heeft Muji als basiswarenhuis. Zonder snoepjeskleuren, maar met een bedrijfsfilosofie die is gebaseerd op ‘No brands, good quality’ en (dus) duurzaamheid. De oprichters van Muji denken namelijk dat consumenten “kritisch zijn geworden”, “onnodige uitgaven vermijden” en “goed op de hoogte zijn van prijs-kwaliteit verhouding”. Ook wordt geconstateerd dat consumenten “niet […]
Inschrijvingen Accenture Innovation Awards 2014 van start
/in Nieuws/door redactieDe inschrijving voor de Accenture Innovation Awards 2014 is geopend. De awards worden dit jaar voor de achtste keer op rij toegekend in Nederland aan de meest innovatieve producten, diensten of concepten in 10 industrieën en een overkoepelende categorie voor duurzaamheid. Initiatieven jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan […]
Leer jouw duurzame idee succesvol crowdfunden
/in Nieuws/door redactieOneplanetcrowd en Teach to Fish organiseren samen het Crowd Acceleratieprogramma voor duurzame initiatieven. In 4 maanden tijd zullen zij 10 kansrijke duurzame projecten begeleiden in het realiseren van een succesvolle crowdfundingcampagne. Het startschot wordt gelost tijdens het eerste bootcamp weekend op 16 en 17 Mei. Opbouw programma Het startschot wordt gelost tijdens het eerste bootcamp […]
Consumenten vertrouwen goede bedoelingen bedrijfsleven steeds minder
/in Nieuws/door redactieDe achterdocht over het maatschappelijk verantwoord ondernemen van bedrijven is in 5 jaar tijd met bijna 40 procent gestegen. Dit blijkt uit de 5e Maatschappelijk Imago Monitor, schrijft Marketing Online. ‘Consumenten zien meer en meer het ‘verlicht eigenbelang’ van bedrijven: hun inzet voor een betere samenleving is vooral bedoeld om meer te verkopen. Ook duurzaamheid […]
Einde slavernij begint bij transparantie
/in Nieuws/door redactieModerne slavernij kan uitgebannen worden uit multinationale toeleveringsketens, maar alleen als bedrijven inzetten op grotere transparantie en samenwerking. Dat staat in nieuwe aanbevelingen van de organisaties Sedex Global en Verite. “Mensenhandel en slavernij in toeleveringsketens zijn wereldwijde kwesties”, zegt Mark Robertson, hoofd marketing en communicatie bij Sedex Global, een non-profitorganisatie op het gebied van verantwoord […]
75 miljoen euro voor baanbrekende circulaire kunststoffabriek in Limburg
/in Nieuws/door redactieQCP – wat staat voor ‘Quality Circular Polymers’ – is een nieuw bedrijf dat hoogwaardige grondstoffen voor de kunststofverwerkende industrie gaat produceren op basis van gebruikte kunststoffen afkomstig van huishoudens en industrie. In totaal wordt 75 miljoen euro geïnvesteerd in dit baanbrekende project, dat een belangrijke bijdrage levert aan de werkgelegenheid in de regio. QCP […]
‘MVO is achterhaald’
/in Opinie/door GastauteurIn zijn artikel in het FD van 7 april stelt Willem Lageweg (directeur van MVO Nederland) dat “het aantal bedrijven en organisaties dat de effecten van hun productie op mens en milieu laat doorrekenen snel toeneemt”. En dat “al deze initiatieven zijn gekoppeld aan de core-business van de bedrijven”. Juist dat laatste is nu precies […]