Nieuwsoverzicht duurzaam ondernemen

Ondernemen voor en in een duurzame samenleving stelt andere eisen dan voorheen aan bedrijven en ondernemers. Wat die inhouden en hoe ondernemers daarmee om kunnen gaan lees je in het onderstaande nieuwsoverzicht.

Duurzame bedrijven lijken vooralsnog beter bestand tegen de gevolgen van de crisis.

Duurzame verpakking mag meer kosten

Bijna de helft (47%) van de consumenten is bereid om maar liefst 5% meer te betalen voor zuivel verpakt in milieuvriendelijke drankenverpakkingen. Dit blijkt uit een internationaal milieuonderzoek onder 7.000 consumenten en 230 influencers (stakeholders in de industrie, overheden, NGO’s, verpakkings- en voedingsexperts) in elf verschillende landen. Het onderzoek is uitgevoerd door het bureau Millward […]

Studenten zoeken duurzame oplossingen voor bedrijven

De Sustainability Challenge 2013 is weer van start, een studentencompetitie voor het oplossen van duurzaamheidsvraagstukken. Jong talent gaat bij vijf grote Nederlandse bedrijven aan de slag met actuele vraagstukken die ons allen raken. Tijdens de Sustainability Challenge 2013 gaan 100 studenten en recent afgestudeerden met kennis van duurzaamheid twee maanden lang aan vijf uitdagingen van […]

Tipping Points

Voor de derde keer is mij gevraagd een column voor te dragen op Springtij. Twee jaar geleden heb ik ingezoomd op de participatieve samenleving. Ik wist toen nog niet dat die zo heette, maar als je rondkeek zag je overal vrolijk stemmende groene initiatieven opbloeien. Niet gestuurd van bovenaf, maar ontsproten aan de energie van […]

Oneplanetcrowd grootste crowdfundingplatform voor duurzaamheid

Binnen een jaar na de lancering, is er via Oneplanetcrowd.nl ruim 9,5 ton gefinancierd voor 17 succesvolle projecten. Het platform is daarmee het grootste en snelst groeiende crowdfundingplatform van Nederland op het gebied van duurzaamheid. Projecten als Waka Waka en de Powerplane van Ampyx Power vonden afgelopen jaar hun weg naar een grote groep investeerders via […]

Dure modemerken niet duurzaam

Het laatste duurzaamheidsonderzoek van Rank a Brand onder premium modemerken wijst uit dat duurdere kleding niet aantoonbaar eerlijker is dan goedkopere kleding: het tegendeel lijkt zelfs waar want de scores onder premiummerken lopen achter. Kleding van premiummerken wordt net zo goed gemaakt in de risicogebieden zoals Bangladesh en Indonesië. Alleen het merk COS heeft van […]

Pilot Gedragscode Handelspraktijk van start

In Brussel is de Gedragscode Handelspraktijken voor zakelijke geschilbeslechting tussen bedrijven in de agro en foodketens gelanceerd. Deze Europese business to business code heeft als doel goede handelspraktijken te waarborgen in de voedselvoorzieningsketen. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van supermarkten en food service, heeft zich er sterk voor gemaakt dat deze code ook […]

De Groene Zaak heeft een nieuwe bestuur

De Groene Zaak, het platform voor koplopers in duurzaam ondernemen, krijgt per 1 oktober 2013 een nieuw bestuur. Toegetreden zijn Bert van der Els (Voorzitter RvB Heijmans N.V), Hanne Jesca Bax (managing partner markets EY Nederland en België), Pallas Agterberg (Directeur Strategie & Innovatie Alliander) en Enrique Figee (Directeur FoodReflection/ CEO Convention). Met meer dan […]

Nieuw meldpunt voor foute verpakkingen

Het verpakkende bedrijfsleven, de Vereniging Nederlandse Gemeenten en de Rijksoverheid hebben een raamovereenkomst gesloten om verpakkingen te verduurzamen. Eén van de resultaten uit de raamovereenkomst is een website (www.meldpuntverpakkingen.nl) waar consumenten antwoord kunnen vinden op hun vragen over verpakkingen en milieu. Ook kunnen zij suggesties doen voor het verbeteren en optimaliseren van de milieuvriendelijkheid van […]

Schaalvergroting in tussenhandel bedreigt duurzaamheid

MVO en duurzaamheid staan nu in bijna ieder bedrijf op de agenda, al is het soms maar voor de vorm. Toch wordt er maar mondjesmaat vooruitgang geboekt, zeker als je wat verder kijkt dan ledlampjes, zonnepanelen en zuinige koelkasten in de supermarkt. De grootste winst is te behalen aan het begin van de keten en […]