• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen: iedereen heeft het CDA nodig, BBB halveert
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Noorse vistelers gaan elektrisch varen

28 februari 2017|doorredactie|intechnologie, visserij

elfridaIn Noorwegen is ‘s werelds eerste door batterij-energie aangedreven werkschip voor visteelt in bedrijf genomen. De “Elfrida” van de Noorse zalmteler Salmar Farming AS, met zijn elektrische aandrijving, wordt ingezet voor de kust van Midden-Noorwegen. In opdracht van de lokale scheepswerf Ørnli Slipp heeft Siemens het complete elektrische voortstuwings- en besturingssysteem ontwikkeld en geleverd. Het dubbelwandige schip is circa 14 meter lang en 8 meter breed en is dagelijks ongeveer 50 minuten onderweg naar het twaalf kilometer verderop gelegen visteeltstation. Op normale achturige werkdagen is honderd procent batterijbedrijf mogelijk.

De “Elfrida” heeft als thuishaven het Noorse eiland Frøya en vaart sinds februari uit naar zee. De werkboot wordt gebruikt om voer en uitrusting te transporteren, viskooien te repareren of te verleggen, verankeringen te controleren en inspecties uit te voeren. Het schip is uitgerust met het elektrische voortstuwingssysteem BlueDrive PlusC van Siemens, bestaande uit een energiemanagementsysteem, thruster- en propellerbesturingen, alsmede het remote monitoringsysteem EcoMain. De Siemens-technologie is ontwikkeld in het Noorse Trondheim en is gebaseerd op oplossingen, ontworpen voor offshore-schepen. Hetgeen betekent dat de technologie onder de zwaarste omstandigheden is getest en jarenlang verder is ontwikkeld.

Het elektrische voortstuwingssysteem bespaart niet alleen brandstof, maar reduceert ook de bedrijfskosten, want een elektromotor vergt aanzienlijk minder onderhoud dan een dieselmotor. Bovendien is het werk op de “Elfrida” milieuvriendelijker, omdat de elektromotor, anders dan de dieselmotor, geen uitlaatgassen, trillingen en lawaai veroorzaakt.

Siemens is pionier als leverancier van groene oplossingen voor de scheepsbouw. Na de “Ampere”, ‘s werelds eerste elektrische veerboot in Noorwegen, en een order van de Finse rederij FinFerries, volgde in 2016 een derde order van Fjord1, een Noorse veerdienstmaatschappij. In november 2016 kreeg Siemens de opdracht voor de levering van twee nieuwe elektrische veerboten. De veerboten worden geëxploiteerd door FosenNamsos Sjø AS en gaan varen tussen Flakk en Rorvik langs de westkust van Noorwegen. De schepen kunnen elk 130 auto’s en 390 passagiers vervoeren en zullen in 2019 in bedrijf worden genomen. Met andere woorden, de eerste volledig elektrisch aangedreven veerboten ter wereld zijn uitgerust met technologie die door Siemens is ontwikkeld en gefabriceerd.

Bij uitstek in Noorwegen is het gebruik van elektrische schepen zinvol, omdat het land zijn stroom uitsluitend uit hernieuwbare bronnen opwekt. Bij de opwekking van elektriciteit worden dan ook geen broeikasgassen uitgestoten. Alleen al de vissersvloot, die momenteel circa 400 miljoen diesel per jaar verbruikt, zou met een overstap naar elektrische voorstuwing zijn brandstofverbruik met 80 procent kunnen terugdringen. Dit zou een flinke bijdrage zijn aan de voorgenomen 40 procent reductie van de CO2, waartoe de Noorse regering zich heeft verplicht.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • links rechts politiek
    Peilingen: iedereen heeft het CDA nodig, BBB halveert21 oktober 2025 - 17:00
  • uitstoot energietransitie
    Fossiele energie blijft stijgen, klimaatgevaar neemt toe21 oktober 2025 - 10:45
  • nieuwe kerncentrales
    Chaos compleet rond kernenergie in Nederland?20 oktober 2025 - 10:48
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Nieuwe subsidie voor vergroten afzet van biologische producten17 oktober 2025 - 13:43
  • markt lokale voedselproductie
    Politiek wringt de samenleving uit17 oktober 2025 - 09:35

Inzicht

  • fudura
    Netcongestie als groeikans: hoe bedrijven sterker uit de energiecrisis kunnen komen21 oktober 2025 - 09:30
  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • nieuwe spelers voor duurzaamheid mensen
    Duurzaamheid vraagt om nieuwe spelers11 oktober 2025 - 11:10

Opinie

  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
De zinvolle innovatie van duurzaam speelgoedEnergieneutraal bouwen heeft IoT, internet of things nodig
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten