• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Kort door de Bocht
  • Klimaat
  • Economie
  • Boeken
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Noorse vistelers gaan elektrisch varen

28 februari 2017|doorredactie|intechnologie, visserij

elfridaIn Noorwegen is ‘s werelds eerste door batterij-energie aangedreven werkschip voor visteelt in bedrijf genomen. De "Elfrida" van de Noorse zalmteler Salmar Farming AS, met zijn elektrische aandrijving, wordt ingezet voor de kust van Midden-Noorwegen. In opdracht van de lokale scheepswerf Ørnli Slipp heeft Siemens het complete elektrische voortstuwings- en besturingssysteem ontwikkeld en geleverd. Het dubbelwandige schip is circa 14 meter lang en 8 meter breed en is dagelijks ongeveer 50 minuten onderweg naar het twaalf kilometer verderop gelegen visteeltstation. Op normale achturige werkdagen is honderd procent batterijbedrijf mogelijk.

De "Elfrida" heeft als thuishaven het Noorse eiland Frøya en vaart sinds februari uit naar zee. De werkboot wordt gebruikt om voer en uitrusting te transporteren, viskooien te repareren of te verleggen, verankeringen te controleren en inspecties uit te voeren. Het schip is uitgerust met het elektrische voortstuwingssysteem BlueDrive PlusC van Siemens, bestaande uit een energiemanagementsysteem, thruster- en propellerbesturingen, alsmede het remote monitoringsysteem EcoMain. De Siemens-technologie is ontwikkeld in het Noorse Trondheim en is gebaseerd op oplossingen, ontworpen voor offshore-schepen. Hetgeen betekent dat de technologie onder de zwaarste omstandigheden is getest en jarenlang verder is ontwikkeld.

Het elektrische voortstuwingssysteem bespaart niet alleen brandstof, maar reduceert ook de bedrijfskosten, want een elektromotor vergt aanzienlijk minder onderhoud dan een dieselmotor. Bovendien is het werk op de "Elfrida" milieuvriendelijker, omdat de elektromotor, anders dan de dieselmotor, geen uitlaatgassen, trillingen en lawaai veroorzaakt.

Siemens is pionier als leverancier van groene oplossingen voor de scheepsbouw. Na de "Ampere", ‘s werelds eerste elektrische veerboot in Noorwegen, en een order van de Finse rederij FinFerries, volgde in 2016 een derde order van Fjord1, een Noorse veerdienstmaatschappij. In november 2016 kreeg Siemens de opdracht voor de levering van twee nieuwe elektrische veerboten. De veerboten worden geëxploiteerd door FosenNamsos Sjø AS en gaan varen tussen Flakk en Rorvik langs de westkust van Noorwegen. De schepen kunnen elk 130 auto’s en 390 passagiers vervoeren en zullen in 2019 in bedrijf worden genomen. Met andere woorden, de eerste volledig elektrisch aangedreven veerboten ter wereld zijn uitgerust met technologie die door Siemens is ontwikkeld en gefabriceerd.

meewind september

Bij uitstek in Noorwegen is het gebruik van elektrische schepen zinvol, omdat het land zijn stroom uitsluitend uit hernieuwbare bronnen opwekt. Bij de opwekking van elektriciteit worden dan ook geen broeikasgassen uitgestoten. Alleen al de vissersvloot, die momenteel circa 400 miljoen diesel per jaar verbruikt, zou met een overstap naar elektrische voorstuwing zijn brandstofverbruik met 80 procent kunnen terugdringen. Dit zou een flinke bijdrage zijn aan de voorgenomen 40 procent reductie van de CO2, waartoe de Noorse regering zich heeft verplicht.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je informatie en inzichten over duurzaamheid die je niet overal al leest. We werken onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

In deze belangrijke tijd bepalen we de richting van de toekomst. Krijgen we klimaatverandering onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Kort door de bocht

  • duurzaam nieuws Klimaat afwezig en vaagheid troef op lijst Omtzigt NSC27 september 2023 - 10:27
  • duurzaam nieuws Partij voor de Dieren blijft een beestenbende24 september 2023 - 20:58
  • duurzaam nieuws De Boeren Blunder Beweging22 september 2023 - 09:39
  • duurzaam nieuws Rutte wil armen arm houden, anders gaan de rijken erop achteruit20 september 2023 - 10:48

Nieuws

  • bosbrand klimaatverandering Ambtenaren keren zich tegen kabinet met brandbrief klimaat en natuur29 september 2023 - 10:26
  • pfas in voedingsgewassen Rechtbank: Toelating pesticiden door Nederland deugt niet29 september 2023 - 09:53
  • carbon lock-in olieproductie Groot-Brittannië geeft groen licht voor Rosebank olieveld in Noordzee27 september 2023 - 13:05
  • glyfosaat pesticide Bayer aangeklaagd wegens achterhouden onderzoeksresultaten glyfosaat27 september 2023 - 12:44
  • links rechts politiekPeilingen Tweede Kamer: kunnen Omtzigt NSC kandidaten wel verschil maken?26 september 2023 - 15:00

Inzicht

  • seizoensgroente Hoe seizoensgroente goed voor het klimaat en je portemonnee is26 september 2023 - 14:39
  • klimaatdoelen De klimaatdoelen deugen niet23 september 2023 - 15:09
  • ecomodernisme en ecomodernisten Het ongelijk van Jesse Frederik en de ecomodernisten17 september 2023 - 09:12

Opinie

  • bestaanszekerheid Bestaanszekerheid als politiek wisselgeld19 september 2023 - 08:00
  • stikstofnormHaagse schijt, hoe komen we er vanaf?12 september 2023 - 19:28
  • opwarming boven 2 graden De wedloop om te overleven27 augustus 2023 - 09:01
jac nijssen advertentie boek

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
De zinvolle innovatie van duurzaam speelgoedEnergieneutraal bouwen heeft IoT, internet of things nodig
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen