
Een uitdaging op constructiegebied
De grootste uitdaging binnen dit 22,7 miljard kostende project is de Sognefjord. Dit is de langste fjord van Noorwegen en meet 3.700 meter breed en 1.250 meter diep. Zodra de tunnel langs deze fjord gerealiseerd is, zal de constructie van de overige tunnels een fluitje van een cent zijn. Waarom drijvende onderwatertunnels? Onder water zijn de tunnels minder onderhevig aan extreme weersomstandigheden. Maar ook zeker niet onbelangrijk; op deze manier worden de landschappen niet ontsierd door bruggen en viaducten.
Waar design en natuur samenvallen
Gedurende twintig jaar zijn achttien wegen verspreid over Noorwegen onder handen genomen door grote namen binnen de architectuur, onder andere het Noorse architectenbureau Snøhetta. Deze Nationaal-Toeristische Routes combineren op unieke wijze natuur met design en architectuur. Zo geniet je bijvoorbeeld van een uitzicht op de fjorden vanaf een design houten uitkijkpost. De onderwatertunnels passen geheel binnen deze visie waarin het Noorse landschap optimaal wordt ingericht en natuur behouden blijft.
Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.
( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

