Altijd al met de auto het Noorse fjordenlandschap willen verkennen? Het uitgestrekte land met ruim 4.000km kustlijn wordt dankzij een innovatief plan met onderwatertunnels sneller bereisbaar in 2035. Noorwegen heeft vergevorderde plannen voor het aanleggen van drijvende onderwatertunnels. Hierdoor kun je een of meerdere van de zeven ferrydiensten op de ruim duizend kilometerlange route van Kristiansand naar Trondheim omzeilen door onder water te reizen. De Norwegian Public Roads Administration voorspelt dat zodra de tunnels er zijn, de huidige reistijd van 21 uur meer dan gehalveerd wordt naar slechts tien uur.
Een uitdaging op constructiegebied
De grootste uitdaging binnen dit 22,7 miljard kostende project is de Sognefjord. Dit is de langste fjord van Noorwegen en meet 3.700 meter breed en 1.250 meter diep. Zodra de tunnel langs deze fjord gerealiseerd is, zal de constructie van de overige tunnels een fluitje van een cent zijn. Waarom drijvende onderwatertunnels? Onder water zijn de tunnels minder onderhevig aan extreme weersomstandigheden. Maar ook zeker niet onbelangrijk; op deze manier worden de landschappen niet ontsierd door bruggen en viaducten.
Waar design en natuur samenvallen
Gedurende twintig jaar zijn achttien wegen verspreid over Noorwegen onder handen genomen door grote namen binnen de architectuur, onder andere het Noorse architectenbureau Snøhetta. Deze Nationaal-Toeristische Routes combineren op unieke wijze natuur met design en architectuur. Zo geniet je bijvoorbeeld van een uitzicht op de fjorden vanaf een design houten uitkijkpost. De onderwatertunnels passen geheel binnen deze visie waarin het Noorse landschap optimaal wordt ingericht en natuur behouden blijft.