Wie kent de ergernis niet, achter een reutelend en stinkend invaliden-autootje aanrijden met de ramen en de ventilatie gesloten; dat zal ook geen pretje zijn voor de bestuurder zelf. En het is verleden tijd met de komst van de elektrische MAX Mobiel.
De 2-persoons LEV (light electric vehicle) is bedoeld als 100% elektrische opvolger van de vervuilende Canta. De Max Mobiel wordt aangemerkt als gehandicaptenvoertuig. Dit maakt het voor ouderen met een mobiliteitsbeperking een zeer geschikt voertuig. Hij beweegt stil en schoon in de stad, mag rijden waar een auto niet kan komen en mag buiten de parkeervakken gratis geparkeerd worden.
Geen Biro-toestanden
Mango-mobility, het bedrijf dat de MAX Mobiel op de markt brengt, levert uitsluitend aan personen met een mobiliteitsbeperking. Hipsters die wildparkeren met een Biro tot een ware cultus hebben verheven, zullen vergeefs aankloppen.
De MAX is in Nederland ontwikkeld en wordt gefabriceerd door Terberg Specials. Bij de ontwikkeling is een speciaal klantenpanel met een beperking betrokken geweest. Dit heeft ertoe geleid dat alle wensen van de doelgroep in het ontwerp van de MAX zijn meegenomen.
Getest in de praktijk
De Max Mobiel is niet helemaal nieuw, het voertuig wordt al sinds 2016 met succes ingezet door zorginstellingen, gemeenten en wijkverenigingen in Nederland. Zij gebruiken de Max Mobiel met een team van vrijwillige chauffeurs.
Een groot deel van de groeiende seniorenmarkt kan of wil geen auto meer besturen, maar wil wel mobiel blijven. Een ingeklapte rollator of rolstoel gaat bovendien gemakkelijk mee in de bagageruimte. Het opladen van de MAX gaat aan een gewoon huis-tuin-en-keuken stopcontact, waarbij de kosten per lading lager dan 1 euro liggen.
Terberg Leasing zal de MAX in private lease aan de doelgroep aanbieden onder de merknaam Justlease. De MAX kost € 15.995,- voor wie hem wil aanschaffen, en ca € 300,- per maand voor wie wil leasen.
Mango Mobility en Terberg verwachten dat de MAX ook bij particulieren zal aanslaan, vooral ook als vervanger van bestaande modellen met een verbrandingsmotor. De stank en het lawaai van deze bestaande oplossingen zullen verleden tijd zijn met de komst van de slimme, schone en stille MAX.