• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Opslag is alles, maar welke batterij heeft de toekomst?

26 maart 2025|doorredactie|inenergieopslag

tennet batterijen voor elektriciteitsnet

Batterijen zijn het nieuwe goud van de energietransitie. Zonder batterijen kunnen we de stroom van zonnepanelen en windmolens niet optimaal inzetten en komen elektrische auto’s niet ver. De cruciale vraag is nu welke batterij heeft de toekomst? Is er een oplossing voor alles, of heeft elke toepassing zijn eigen winnaar?

Batterijtechnologie is de sleutel tot een volledig efficiente, hernieuwbare energievoorziening. Het veld is druk bezet. Verschillende technologieën strijden om de hoofdrol in een wereld die vraagt om grootschalige, betrouwbare en betaalbare energieopslag. Welke batterij is klaar om het waar te maken? Een rondgang langs de grootste kanshebbers.

Lithium-zwavel: een slimme alleskunner

Lithium-zwavel (Li-S) batterijen voeren de innovatiegolf van dit moment aan. Ze bieden tot drie keer meer energiedichtheid dan traditionele lithium-ion batterijen, terwijl ze ook nog eens goedkoper en milieuvriendelijker zijn. En dat is belangrijk, want minder afhankelijkheid van zeldzame metalen betekent minder schade aan mens en planeet. En minder gedoe met Trump of Xi.

Tot voor kort hadden Li-S batterijen een groot nadeel: ze sleten snel door chemische instabiliteit. Maar recente doorbraken, zoals nieuwe tussenlagen die de interne reacties stabiliseren, maken dat probleem grotendeels verleden tijd. Sterker nog, een miljardeninvestering in een Li-S gigafabriek in de VS laat zien dat deze technologie klaar is om te schalen.

Langetermijnopslag: de held van het energienet

Wind en zon leveren geen stroom op bestelling. Daarom is er dringend behoefte aan batterijen die energie niet alleen een uurtje, maar meer dan tien uur kunnen opslaan. Hier komen langetermijn-opslagsystemen (Long Duration Energy Storage, of LDES) in beeld.

Een van de bekendste vormen is pompwaterkracht, waarbij overtollige stroom wordt gebruikt om water naar een hoger gelegen reservoir te pompen. Bij stroombehoefte stroomt het water terug naar beneden door turbines, waardoor energie wordt opgewekt.

Nieuwere systemen, zoals Advanced Compressed Air Energy Storage (ACAES) van het Amerikaanse bedrijf TerraStor, maken gebruik van luchtdruk. Hierbij wordt lucht onder hoge druk opgeslagen in natuurlijke ondergrondse formaties. Wanneer energie nodig is, wordt de lucht vrijgelaten en aangedreven door turbines om elektriciteit op te wekken — volledig zonder fossiele brandstoffen.

Er zijn ook innovatieve thermische en chemische opslagmethoden in ontwikkeling, waarbij warmte, zout, of zelfs ijzer worden ingezet als opslagmedium. En ook waterstof kan goed worden gebruikt om energie voor langere tijd op te slaan, al is dat nog een dure optie.

Silicium-anodes: de toekomst van elektrisch rijden

Elektrische voertuigen hebben batterijen nodig die klein, licht en krachtig zijn. De silicium-anode vervangt het klassieke grafiet en kan tot tien keer meer energie opslaan. Automerken zoals Mercedes, Porsche en GM investeren stevig in deze technologie. Hoewel er nog uitdagingen zijn, zoals slijtage en kostprijs, lijkt een doorbraak nabij.

Quantum dots, grafeen en 3D-printing: veelbelovend, maar nog niet klaar

Onderzoekers dromen van quantumdot-batterijen en grafeencomposieten die supersnel laden en decennialang meegaan. Ook 3D-geprinte batterijen bieden mogelijkheden voor maatwerk en minimale verspilling. Maar deze technologieën bevinden zich nog in de onderzoeksfase. Veel potentieel, maar (nog) niet schaalbaar.

Slimme batterijen en recycling: de onzichtbare revolutie

Naast nieuwe chemie zien we ook een stille revolutie op vlak van batterijbeheer en hergebruik. Slimme batterij beheersystemen (BMS), vaak gestuurd door AI, monitoren en optimaliseren batterijen in realtime. Ze verlengen de levensduur en verhogen de veiligheid.

Bovendien winnen recycling en hergebruik aan belang. Oude autobatterijen krijgen een tweede leven in woningen of als netopslag, en waardevolle materialen worden teruggewonnen. Zo bouwen we stap voor stap aan een circulaire batterij-economie.

En de winnaar is…

Als we kijken naar schaalbaarheid, duurzaamheid en marktrijpheid, springen twee technologieën eruit: lithium-zwavelbatterijen en langetermijn-opslagsystemen. De eerste is bijzonder geschikt voor voertuigen én netopslag, terwijl de tweede onmisbaar is voor een stabiel elektriciteitsnet gebaseerd op zon en wind.

Silicium-anodes zijn hard op weg om de EV-markt te veroveren. Quantumdot- en grafeenbatterijen zijn zeker iets om in de gaten te houden, maar hun grootschalige doorbraak laat nog even op zich wachten.

De batterijrevolutie van 2025 draait niet alleen om innovatie, maar vooral om impact. Technologieën die klaar zijn voor de echte wereld, zullen het verschil maken. Het gebeurt terwijl je kijkt.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Wegvallen subsidie jaagt bestuurders de elektrische auto uit laadpaal nieuwe kerncentrales Nieuwe kerncentrales opnieuw onzeker, bouwer trekt zich terug
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten