Plant based meat, de vleesvervangers die écht op vlees lijken, worden steeds populairder. In 2019 nam de verkoop van vleesvervangers met maar liefst 30 procent toe.
Die groei wordt mede veroorzaakt doordat er steeds meer flexitariers bijkomen: mensen die één of meer keren per week geen vlees eten. 50% van de huishoudens geeft zelfs aan minstens driemaal per week geen vlees te eten. Verwacht wordt dat de komende tien jaar het aantal Nederlandse vegetariërs en veganisten verdubbelt, een groep die op dit moment al zo’n 1 miljoen mensen telt.
Zo ontstaat een nieuwe markt en die is booming. Daarom lanceert Meatless Farm, dat in Engeland al erg populair is, in 2020 haar producten in Nederland, de rerst van Europa, de VS en Azië.
Smakelijke missie
Het is de missie van Meatless Farm om vleesloos eten niet alleen lekker, maar zelfs héérlijk te maken. Eten is immers niet alleen maar brandstof voor ons lichaam. En om een bijdrage te leveren aan een duurzamere wereld hoef je niet aan smaak in te leveren.
Veel mensen die minder vlees willen eten, geven aan het moeilijk te vinden om hun geliefde gerechten te maken zonder vlees. Denk dan bijvoorbeeld aan een spaghetti Bolognese, chili of een wrap. Omdat de vleesvervangers die er tot nu toe zijn niet overeenkomen met écht gehakt, geven consumenten vaak de moed op.
Een goed voorbeeld hoe het wel kan is het plantaardig gehakt. Het gehakt van Meatless Farm is het enige plantaardige gehakt dat qua textuur, look en smaak gelijk is aan écht gehakt. Daarnaast is het ook nog eens glutenvrij (uniek bij plant based gehakt), volledig plant based (vaak wordt er ei gebruikt), bevat het nagenoeg evenveel proteïnen als rundergehakt en bereid je het op dezelfde wijze als rundergehakt.
Geen wijzend vingertje
Meatless Farm is er niet op uit om mensen vegetariër te maken. Wél is het bedrijf uit op het mooier en duurzamer maken van de wereld. Dat kan al door enkele keren bewust te kiezen voor een goede vleesvervanger – al is het maar één keer per week. Het verminderen van vleesconsumptie heeft niet alleen een positieve impact op de gezondheid. Ook wordt er aanzienlijk minder CO2 uitgestoten bij de productie van plant-based meat en maakt het het leven van dieren aangenamer.
De producten van Meatless Farm zijn vanaf 1 september 2020 verkrijgbaar in Nederland voor consumenten via het onlinekanaal www.meatlessfarm.com/europe en voor foodservice per 14 september 2020 via Foodl. Verdere uitbreiding van distributie wordt dit najaar verwacht.