Voedselverspilling is een groeiend probleem. Jaarlijks gooien we minstens voor 5 miljard euro weg aan voedsel waar niks aan mankeert. Cateraar en duurzaam ondernemer Bob Hutten kon het niet langer aanzien. Met de Verspillingsfabriek wil hij bewijzen dat er van voedselresten van telers, veilingen, supermarkten en cateraars echte kwaliteitsproducten te maken zijn.
Hij bouwt de fabriek in een distributiecentrum dat ooit in gebruik was door expediteur DHL maar al jaren onverhuurbaar is. Direct vanaf de start krijgt De Verspillingsfabriek uit alle hoeken van het land reststromen aangeboden. De honderden positieve reacties leren de ondernemer dat hij op het juiste spoor zit: ‘Ik kreeg bij voorbeeld 20.000 kilo tomaten aangeboden, van een ander 100.000 kilo kleine aardappelen en ook nog eens 100.000 kilo uien. Maar ook stierenkalfjes van een kalfsmesterij, van een ander geitenbokjes.’
Barstensvol maakt de cirkel rond
Al die reststromen worden verwerkt tot kant-en-klaargerechten zoals goulashsoep, Aziatisch stoofvlees, tomatensoep, champignon- en paprikasoep en boeuf bourguignon, die onder het merk ‘Barstensvol’ toch nog in het schap van de supermarkt terechtkomen. En zo is de cirkel rond. Maar dat laatst blijkt lastiger dan verwacht.
In tegenstelling tot consumenten en producenten, reageerden de supermarkten in het begin allerminst enthousiast: ‘Het kernprobleem is dat retailers zich niet verantwoordelijk voelen voor voedselverspilling’, aldus Bob. ‘Wij vinden dat zij zich ook zorgen zouden moeten maken over de gigantische reststromen. We nemen net als steeds meer duurzame ondernemers onze maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar krijgen er niets voor terug. Terwijl we merken dat de consument er wel voor wil betalen als ze het verhaal achter het product kennen.’
Samenwerking sleutel tot succes
Na een stroeve ontvangst lijken steeds meer grote spelers overstag te gaan voor het verhaal van de Verspillingsfabriek. Jumbo, Sligro en Emté Supermarkten zijn partner. Maar dat is voor Bob Hutten slechts het begin van de impact die hij nastreeft: Nederland wereldwijd op de kaart zetten als het gaat om het bedenken van oplossingen voor voedselverspilling. Een hoge ambitie, waarvoor samenwerking op grote schaal nodig is.
Bob: ‘Al vanaf het begin hebben we kennispartners betrokken, zoals de Wageningen Universiteit en de HAS.’ Daarnaast is Hutten met Rabobank Nederland een partnerschap aangegaan vanuit de gedeelde verantwoordelijkheid als het gaat om duurzame oplossingen voor mondiale voedselverspilling. Rabobank wil samen met Hutten hét kennis- en expertisecentrum realiseren op het gebied van circulaire oplossingen voor voedselverspilling.
Waarom Bob Hutten 24/7 strijdt tegen voedselverspilling? In dit openhartige Purpose People videoportret vertelt hij er alles over.
In de serie Purpose People geven we betekenisvolle ondernemers een podium. Duurzaamnieuws.nl publiceert de serie Purpose People samen met MaatschapWij. MaatschapWij is een inspiratieplatform om Nederland socialer en duurzamer te maken. Het zet change makers, actieve burgers, rebelse ambtenaren en betekenisvolle ondernemers in de spotlights. Laat je inspireren; deel mee, denk mee, doe mee.