• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Schaalvergroting in tussenhandel bedreigt duurzaamheid

14 september 2013|doorPeter van Vliet|induurzaam ondernemen, fairtrade, lokale economie, mvo

duurzaamheidMVO en duurzaamheid staan nu in bijna ieder bedrijf op de agenda, al is het soms maar voor de vorm. Toch wordt er maar mondjesmaat vooruitgang geboekt, zeker als je wat verder kijkt dan ledlampjes, zonnepanelen en zuinige koelkasten in de supermarkt. De grootste winst is te behalen aan het begin van de keten en juist daar gaat het vaak fout.

Consumenten willen maar al te graag boeren in Afrika en Azië een Fair Trade paraplu boven het hoofd houden zodat ze duurzamer kunnen werken. Maar wie maakt zich bezorgd over de lokale leveranciers van Albert Heijn, Jumbo en Lidl, of de uitgevers van duizenden media?

Doorvoeren van duurzaamheid kan alleen als bedrijven gezond kunnen opereren. Daarvoor moet een redelijke marge worden gemaakt. In toenemende mate wordt die marge echter bepaald door de tussenhandel, de distributiepartijen die producten van de fabrikant naar de consument brengen. Dat zijn vaak partijen die zo’n grote macht hebben dat ze leveranciers de prijs kunnen opleggen. En die prijs wordt zo laag gehouden, dat er nauwelijks een redelijk product voor geleverd kan worden, laat staan een duurzaam.

Waar dat toe leidt hebben we recent nog ervaren met schandalen in de vleesproductie, waarbij zelfs de kwaliteit biologisch niet veilig is. Waar we te weinig stil bij staan is dat bedrijven niet altijd vrijwillig sjoemelen. Soms is het de enige manier om overeind te blijven. Met de duivelse keuze tussen je integriteit, behoud van werkgelegenheid of de kwaliteit van je product. Grootgrutters dwingen leveranciers zo de illegaliteit in en de consument kan dag zeggen tegen duurzaam, en misschien zelfs tegen zijn gezondheid.

Vergelijkbare taferelen spelen zich af in de media, waar uitgevers voor hun bestaan grotendeels afhankelijk zijn van advertentiegelden. Daar hebben, vaak multinationale, mediabureaus zich tussen adverteerder en uitgever gewrongen en beheersen de handel. De adverteerder levert zijn budget in bij het mediabureau en dat bureau bepaalt waar wordt geadverteerd. Vervolgens worden uitgevers en exploitanten voor de keuze gesteld om grote kortingen te verlenen, en daar bovenop nog eens flinke bonussen terug te betalen aan mediabureaus over de jaaromzet (zogenaamde surcommissies).

Uitgevers die daar niet op in gaan krijgen geen advertenties. Een vergelijkbare situatie ook hier: om te overleven kunnen redacties nauwelijks meer investeren in de kwaliteit van de berichtgeving.  De uitgever wordt uitgebuit als een koffieboer en de consument blijft achter met onvolledige informatie.

De allergrootste bedrijven kunnen dit spel meespelen. Maar vaak alleen doordat ze de grondstoffen voor hun producten veilig stellen met list, bedrog en uitbuiting. Zie als voorbeeld het water van Nestlé,  of de situatie van Afrikaanse koffieboeren.  Of de omstandigheden van textielwerkers. En dus ook toeleveranciers uit het Nederlandse MKB. De macht van de tussenhandel (en de manier waarop deze daar mee omgaat) is een regelrechte bedreiging voor duurzaamheid.

Lokaal en decentraal als antwoord

Door de crisis wordt dit proces versterkt en uitvergroot: bedrijven bezuinigen, steeds meer mensen worden werkloos, inkomens van consumenten staan onder druk en bestedingen gaan omlaag. Dat betekent echter ook dat steeds meer mensen meer tijd kunnen besteden aan het anders inrichten van hun leven. En het afnemende inkomen maakt het noodzakelijk om dat te doen. Zo creëert een negatieve ontwikkeling plotseling concrete kansen voor het opstarten van een duurzame lokale economie van prosumenten, mensen worden elkaars leveranciers en afnemers. Daar publiceerde Duurzaamnieuws vorig jaar al een serie artikelen over.

Een recent voorbeeld van hoe mkb-bedrijven zich lokaal organiseren is de Rotterdamse DAM.

Als je naar de natuur kijkt zie je bovendien dat de keuze voor decentrale, kleinschalige processen niet vrijblijvend is; het is een voorwaarde voor overleven. De kracht van de natuur is juist gebaseerd op ontelbaar kleine ecosystemen die onderling met elkaar in verbinding staan, en zo het grote geheel vormen. Wanneer het aantal soorten in zo’n systeem te klein wordt verzwakt het, en stort uiteindelijk in. Dat zelfde geldt voor de economie, waarvan de zwakte nu zichtbaar wordt door een te klein aantal te grote partijen. We naderen daarvoor snel een kritische grens, een tipping point. Mensen en bedrijven die zich op tijd lokaal weten te organiseren hebben de beste kansen op een duurzaam voortbestaan.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Solidaridad werkt samen met Nestlé aan voedselzekerheid, maar voor wie?Elektrische taxis rijden 1 miljoen kilometer in Amsterdam
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten