In Nederland zijn er 1,3 miljoen motorrijders, waarvan 45% een eigen motor heeft. Zij rijden gemiddeld maar 3.000 km per jaar. Het gevolg is dat ontelbare motoren de meeste dagen van het jaar staan te stoffen in de garage, terwijl de verkoop van (nieuwe) motoren blijft stijgen. Dat kan slimmer! MotoShare introduceert peer-to-peer delen in de motorbranche.
Motorrijders kunnen er voordelig en persoonlijk een grote variatie aan motoren huren, direct bij particuliere eigenaren. Het platform is in mei 2016 gelanceerd in samenwerking met OHRA en de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. Binnen 5 maanden zijn er 1.000 huurders actief en hebben meer dan 200 eigenaren hun motor aangeboden op MotoShare. Daarmee zijn zij nu al het grootste motor verhuurbedrijf in Nederland. De ambitie is om het grootste motor deelplatform van Europa te worden.
Delen goed alternatief voor bezit
Volgens de BOVAG is in 2016 is de verkoop van nieuwe motorfietsen opnieuw toegenomen. Toch bezit meer dan de helft van de motorrijders nog geen eigen motor. Het rijden op een motor is per gereden kilometer 2,5 keer duurder dan rijden in een auto. Hierdoor is huren een goed alternatief voor bezit. Maar bij traditionele verhuurbedrijven is huren niet toegankelijk.
Innovator in een traditionele sector
De verhuurders bevinden zich vaak niet om de hoek, de prijzen zijn hoog, huurders zijn gebonden aan openingstijden en het aanbod is zeer beperkt. MotoShare neemt al deze ongemakken weg door het mogelijk te maken om een motor te huren direct bij particuliere eigenaren. Huren wordt niet alleen meer toegankelijk, maar ook leuker door het persoonlijke contact tussen liefhebbers.
Ook elektrisch
Bijna alle merken zijn bij MotoShare vertegenwoordigd. Ook bijzondere motoren worden verhuurd, zoals Harley Davidson, custom motoren en oldtimers. In de toekomst zullen ook elektrische motoren via het platform worden verhuurd. Particulieren die een elektrische motor bezitten zijn nu echter nog schaars.
Veilige community
De verhuurde motoren zijn all-risk verzekerd via de MotoShare Masterpolis van OHRA en huurders worden gecontroleerd op het schade- en fraudeverleden. Daarnaast beoordelen huurders en verhuurders elkaar, dus wangedrag wordt direct afgestraft door de community. Ten slotte bepaalt de eigenaar van de motor aan wie zijn of haar motor uiteindelijk wordt verhuurd.
Crowdfunding
In 2016 heeft MotoShare succesvol de vraag gevalideerd en het concept getest. In 2017 willen zij alle motorrijders in Nederland bereiken. Om dit te kunnen realiseren zijn zij een crowfundingcampagne gestart. Binnen een paar uur was deze succesvol en werd er al overgefund. Er is al ruim € 130.000 geïnvesteerd. De campagne loopt nog tot half januari. Ga voor meer informatie naar de website van Symbid