Beleggen is populair. Door de coronacrisis en de lage rentes op spaarrekeningen stortten grote groepen nieuwe particuliere beleggers zich de afgelopen jaren op de aandelenbeurs. In de hoop op hogere rendementen, en soms als puur entertainment. Maar de beurs van nu is niet meer die van tien jaar geleden. Nieuwe datastromen uit onverwachte hoeken hebben de dynamiek op de aandelenbeurs ongemerkt veranderd. Maar kan de kleine belegger daar ook van profiteren?
Want waar beleggers voorheen hun beslissingen baseerden op jaarverslagen, berichten van analisten, kwartaalcijfers en de persberichten die vanuit bedrijven werden gepubliceerd, blijkt het inzetten van oneindige hoeveelheden data uit andere bronnen voor grote beleggers zeer lucratief. Deze ‘alternative data’ blijkt goed te kunnen voorspellen of bepaalde koersen omhoog of omlaag zullen gaan.
Zo helpt het Amerikaanse bedrijf Jettrack hedgefunds om in te schatten welke bedrijven mogelijk gaan fuseren, door de vliegbewegingen van de privéjets van CEO’s te volgen. Als de vliegtuigen van twee CEO’s in korte tijd meerdere keren op dezelfde plek zijn gesignaleerd, kan dat een sterk signaal zijn dat er een fusie op handen is. Met een stijgende beurskoers tot gevolg.
Alle data die over ons wordt verzameld blijkt een goede voorspeller te zijn van de aandelenbeurs. Om te weten wat de omzet is van een bedrijf als Netflix hoeft een slimme belegger niet te wachten op de kwartaalcijfers. Een data-analyse van creditcard-afschriften van miljoenen mensen kan de cijfers met grote precisie voorspellen. En een bedrijf als Thinknum helpt beleggers door alle data van sociale media sites te analyseren op signalen die kunnen verklappen wat een bepaald aandeel zal doen.
De zucht naar data om beleggers een beter inzicht te geven, houdt niet op bij creditcard-informatie en Twitterberichten. Ook de emoties in de stemmen van CEO’s worden geanalyseerd door het bedrijf Helios, die uit elke zin kan destilleren of de persoon in kwestie vrolijk is, zelfverzekerd of juist geïrriteerd.
Maar wie heeft er toegang tot al deze waardevolle, voorspellende data? Tot nu toe zijn het vooral grote beleggers zoals hedgefunds die miljarden euro’s per jaar neertellen om toegang te hebben tot deze datasets. Maar voor beleggers met een kleine portemonnee is toegang tot deze data lastig. James en Chris Kardatzke, twee piepjonge ondernemers uit Madison, Wisconsin, proberen daar verandering in te brengen. Door zoveel mogelijk data gratis openbaar te maken, proberen ze de aandelenbeurs eerlijker te maken voor de kleine belegger.
Met o.a.: James & Chris Kardatzke (oprichters van het fintech databedrijf Quiver Quantitative), Colby Howard (CEO van Paragon Intel/JetTrack (alternative data firma gespecialiseerd in management analytics), Gerwin Schalk (CEO van Helios Life Sciences, gespecialiseerd in ‘corporate audio’), Justin Zhen (mede-oprichter van Thinknum, alternative web/social media data) Emmett Kilduff (executive chairman van Eagle Alpha: marktplaats voor alternative data).
Credits:
Regie: Martijn Kieft
Research: William de Bruijn
Productie: Jeroen Beumers
Montage: Michiel Hazebroek
Eindredactie: Doke Romeijn en Geert Rozinga