De vooruitzichten zijn niet best. De economie leverde vorig jaar al behoorlijk in en, ondanks een verwachte groei dit jaar, lijkt juist in Nederland niet de inhaalslag te kunnen worden gemaakt waarop was gehoopt: met 1,8 procent is de verwachting voor Nederland het laagste van heel Europa. Toch is er hoop, vooral voor online sectoren, denk aan webwinkels en online gokkasten bij bob casino, maar ook voor de mens en de natuur. Juist dankzij de coronacrisis lijkt de consument weer bewuster te zijn van het belang van duurzaamheid in het leven.
Sociale contacten horen bij de mens en normaal gesproken zien we onze vrienden en andere contacten zo veel en vaak als we willen. Als ons werk dat toelaat natuurlijk. Door de pandemie is dit veranderd en werd het woord ‘samen’ ineens belangrijk. Samen komen we erdoorheen en dit gegeven creëerde trends. Samen online bijvoorbeeld, maar ook meer bewust omgaan met onze tijd. Duurzame relaties zijn juist nu belangrijk en samen zijn met vrienden of familie is ineens bijzonder. Veel mensen gaven al na twee maanden lockdown aan dat ze ook na de pandemie meer tijd wilde maken voor hun dierbaren.
Thuis zijn werd populairder dan ooit
Aan het begin van de pandemie in Europa, in de lente van 2020, leken meer mensen al bezig te zijn met thuis zijn en samen zijn. Zoektermen als ‘safer at home’ , ‘stay home safe life’ werden onbewust razendpopulair, mede aangespoord door wereldwijde overheden. Ineens werd thuis de nieuwe trend, want daar was het tenslotte veilig. Deze trend zorgde en zorgt nog steeds voor een enorme groei aan online activiteiten. De groenteboer op de hoek en de fietsenwinkels in de stad zijn nu ineens vanuit je mobieltje thuis te bezoeken.
Bewuster eten en boodschappen doen
Een andere opvallende trend was dat huishoudens en bedrijven minder vervuiling creëerden. In huishoudens was meer tijd om te koken en daarom werd er ook bewuster boodschappen gedaan. Vooral de online trend zorgde voor een verandering doordat het vergelijken van producten sneller en makkelijk werd. Biologische producten werden populairder en doordat er tijd was om te koken, gingen steeds meer mensen experimenteren met vegetarische gerechten.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan met een donatie. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Online spellen waren niet aan te slepen
We maakten massaal gebruik van de nieuwe online mogelijkheden, maar ondertussen sloeg de verveling ook in. Zo werd er gezocht naar vermaak en ook nu zien we dit nog steeds om ons heen. De mens is gewend aan prikkels en als die niet komen, gaan we op zoek. Bob casino informatie werd 200 procent zo vaak ingetikt op Google dan in 2019 en ook termen als online spellen of gratis spelletjes online kleurden het net. Langzaam kwam daar toen nog een trend bij kijken: het samen spelen.
Meer plek voor gezondheid in ons leven
Behalve thuis en samen, is er nog een onderwerp dat de hele wereld dit jaar bezighield: gezondheid. Het belang van ons immuunsysteem is groter dan ooit. Ook dit zorgt voor een shift naar duurzamer en gezonder leven. Men zoekt naar manieren om fit te blijven en aan gezond eten te komen dat ook nog op een duurzame manier is gemaakt.
Wat hebben online, samen, thuis en gezondheid gemeen?
Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de economie en toekomst? Het betekent dat bedrijven die zich bezighouden met ‘thuis’, ‘samen’, ‘gezondheid’ en ‘online’ een goede toekomst tegemoet gaan. De trend is al te zien aan de populaire app Ommetje die mensen motiveert te bewegen, maar ook EerlijkWinkelen en ThreeClicks doen het goed. Daarbij zijn er verschillende online casino’s die investeren in duurzame projecten en reisorganisaties die dit jaar hebben aangegrepen om duurzaamheid een prioriteit te maken. Dit wordt door veel mensen omarmd en het lijkt een trend te worden die niet snel meer weggaat.
Het jaar 2021 staat hopelijk deels in het teken van herstel en sectoren die zich richten op de nieuwe consument kunnen een mooie tijd tegemoet gaan. Tenslotte draait het allemaal om thuis samen gezond zijn met online mogelijkheden.