• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Zó doe je langer met je e-scooter

24 april 2020|dooronze correspondent


Elektrische scooters zijn relatief gezien nog niet zo lang op de markt. Echter zijn de meningen hierover al vanaf het begin af aan verdeeld. De ene persoon haat ze, terwijl de andere er verliefd op wordt. In dit artikel bespreken we de duurzaamheid van deze en aanverwante voertuigen.

De gemiddelde levensduur

Elektrische scooters van bezorgdiensten hebben een gemiddelde levensduur van één tot vijf maanden. Particuliere e-scooters hebben een compleet andere levensduur die lang niet zo kort is als die van de bezorgdiensten. Uiteraard gaat er weleens een onderdeel kapot dat dan vervangen dient te worden, maar behoudens dat dient een particuliere elektrische scooter zeker twee tot drie jaar mee te gaan. De verwachting is echter een stuk hoger wanneer de eigenaar de e-scooter regelmatig en op de juiste manier weet te onderhouden. 

Het buiten laten staan van de e-scooter is één van de redenen waardoor de levensduur van een e-scooter korter kan worden. Dat is dan ook de voornaamste reden waarom de e-scooters van bezorgdiensten zo snel verslijten. De meeste e-scooters hebben een IP54-classificatie. Hierdoor is het slechts een kwestie van tijd alvorens de elektrische componenten door water vernietigd zullen worden. Ook de remmen, de wiellagers en de elektromotor kunnen uitvallen wanneer deze in contact komen met water. Uiteraard is de kans bij die scooters eveneens van belang door het regelmatige gebruik hiervan.

Naast water worden buitenstaande e-scooters ook blootgesteld aan stof. Kleine deeltjes die hun weg vinden naar de kleinste hoekjes en gaatjes. Als er teveel stof in de onderdelen van de elektromotor komt, kan de scooter ernstig beschadigd raken. Extreme temperaturen spelen ook een rol. Lithium-ion batterijen kunnen gemakkelijk worden beschadigd als ze worden blootgesteld aan zeer hoge temperaturen. De elektromotor daarentegen zal harder moeten werken bij gebruik bij lage temperaturen. Ook roekeloos rijgedrag van de werknemers van de bezorgdiensten en het eventueel omvallen van de e-scooter dragen bij aan een negatieve duurzaamheid.

De levensduur van een e-scooter of elektrische brommobiel kan worden verbeterd, voornamelijk door regelmatig onderhoud uit te voeren. Gelukkig is het onderhoud van een e-scooter niet ingewikkeld en ook niet erg tijdrovend. Het wordt over het algemeen aanbevolen om wekelijks de bandenspanning te controleren. Stof de scooter af en droog deze af wanneer deze vuil of nat wordt. Wanneer men kiest voor een elektrische brommobiel kopen dan gelden dezelfde voorschriften.

De volgende onderdelen dienen goed te worden onderhouden en zo nu en dan vervangen te worden:

  • Batterij
    • Elke keer dat je een volledig opgeladen batterij volledig ontlaadt, ben je één oplaadcyclus van zijn levensduur kwijt. Daarbij kan de batterij ook fysiek beschadigen zoals eerder al gemeld.
  • Achterlicht en bedrading
    • Vaak zijn e-scooters uitgerust met een achterlicht op het spatbord, verbonden via een draad die aan de binnenkant van het spatbord loopt. Die draad raakt regelmatig door de band beschadigd, waarna het achterlicht niet meer werkt.
  • Stuur
    • Meer specifiek heeft de grendel die deel uitmaakt van het vouwmechanisme de neiging los te raken of zelfs met de tijd te breken.
  • Achterspatbord
    • Het achterspatbord is een beweegbaar onderdeel in de meeste elektrische scooters. Het wordt zelden beschermd door extra ondersteuning. Het heeft de neiging te breken als je niet oppast. 
  • Banden
    • Het zou geen verrassing moeten zijn dat elektrische scooters worden geleverd met lucht gevulde of massieve rubberen banden. De voordelen van massieve banden zijn dat ze niet lek kunnen gaan. Met lucht gevulde banden gaan daarentegen regelmatig lek, maar bieden een comfortabelere rit.

Ongeacht het type banden dat je elektrische scooter gebruikt, wordt over het algemeen aanbevolen om de banden jaarlijks te vervangen. Dit heeft vooral te maken met het verslijten van de draad. Versleten banden horen ook niet op de weg en vergroten het risico op een ongeval en letsel.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
VPRO Tegenlicht: China restartTROPOMI ontdekt grote methaanlekken in Amerikaans olieveld
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten