Duurzaamheid is echt een trendy begrip geworden en dit zien we ook terug in het voedsel dat we consumeren. Dit is maar goed ook, want het wordt echt tijd dat we rekening gaan houden met het milieu en de dieren om ons heen. Jarenlang was het niet bepaald populair om duurzaam voedsel te verbouwen en te consumeren.
Toch komt er nu een toenemende druk op voedselproducenten om daar verandering in te brengen. Zo moeten boeren tegenwoordig steeds meer rekening houden met biodiversiteit, bodemvruchtbaarheid en de leefbaarheid van veedieren. In dit artikel geven we je vijf belangrijke trends die we de afgelopen tijd hebben gezien op het gebied van duurzaam voedsel.
1. Lokale producten
Lokale producten van eigen bodem worden steeds populairder. Men vindt het tegenwoordig erg belangrijk om te weten waar de producten vandaan komen en op welke manier deze geproduceerd worden. Supermarkten spelen hier ook al slim op in door lokale streekproducten aan te bieden.
2. Producten met keurmerk
Uit onderzoek van Monitor Duurzaam Voedsel blijkt dat mensen steeds meer geld besteden aan duurzaam eten. Dit zien we onder meer terug in de gestegen omzet van vlees waar een “Beter Leven” of biologisch keurmerk op zit. Maar ook andere producten waar dergelijke keurmerken op zitten, worden vaker gekocht.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan met een donatie. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
3. Tegengaan voedselverspilling
Ook het tegengaan van voedselverspilling is een belangrijk thema. Organisaties zoals ziekenhuizen en andere zorginstellingen zetten dit dan ook hoog op hun agenda. Ieder jaar gooien zij namelijk ongeveer 40% van het ingekochte voedsel weg en dat is natuurlijk enorm zonde! Men maakt tegenwoordig gebruik van slimme apps en andere tools om de voedselverspilling in 2020 te verminderen.
Op de consumentenmarkt zien we ook een tal van initiatieven, zoals bijvoorbeeld bij HelloFresh. Zij proberen bij iedere maaltijdbox precies de juiste hoeveelheden te leveren, zodat er niets weggegooid hoeft te worden. Ieder jaar gooit een gemiddeld persoon in Nederland namelijk 41 kg voedsel weg! Dit betekent dus dat er 41 kg aan brood, groenten, fruit, zuivel en vlees in de prullenbak wordt gekieperd. HelloFresh probeert met het platform “Samen tegen voedselverspilling” dit aantal tegen 2030 met 50% te verminderen.
4. Innovatieve voedselproductie
In de voedselproductie vindt veel innovatie plaats. Van het gehele productieproces kun je in iedere schakel wel een innovatie doorvoeren. Zo wordt er veel gebruik gemaakt van nieuwe technologie zoals camera’s, robots, sensoren en big data. Een voorbeeld van dat laatste is de Global Vegetation Database, dat boeren helpt om op een zuinigere manier met water om te gaan. Voedselproducenten kunnen op deze manier veel efficiënter werken, waardoor voedselverspilling ook een flink stuk vermindert.
5. Pure en natuurlijke ingrediënten
Wij als consument worden ook alleen maar kritischer wanneer het om eten gaat. Veel mensen zijn erg wantrouwig geworden tegenover producten. Daarom zijn biologische producten steeds populairder aan het worden. In deze producten worden namelijk minder (kunstmatige) toevoegingen gebruikt en dus vertrouwen we het meer. Als iets biologisch is, dan wordt het meer als “puur” gezien. Het bevat meer natuurlijke ingrediënten. Een nadeel hiervan is wel dat de smaak soms wel iets anders is dan dat we misschien gewend zijn.