• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Minister laat zich sturen in een WEpod

25 januari 2016|doorredactie|inelektrische auto, mobiliteit

wepodDe Provincie Gelderland gaat in de FoodValley regio een pilot uitvoeren met twee zelfrijdende voertuigen (zonder stuur en pedalen) tussen station Ede/Wageningen en Wageningen University & Research centre (WUR) en op de WUR campus. De voertuigen zogenaamde WEpods hebben in eerste instantie een hospitality functie voor (buitenlandse) bezoekers van de WUR. De provincie Gelderland laat met deze pilot zien dat er serieus werk wordt gemaakt van haar ambities voor nieuwe, flexibele, duurzame en sociale mobiliteit.

Waarom de naam ‘WEpod’? Een pod is de algemeen gangbare term voor een (klein) automatisch voertuig. Algemeen refereert pod aan een omhulsel voor kostbare inhoud. WE staat voor Wageningen en Ede en voor iedereen (we) die bij het project betrokken is: de provincie, de FoodValley regio, de projectgroep, de buurtbewoners, de gebruikers etc. WE duidt aan dat we het samen doen en dat we trots kunnen zijn als we dit project dankzij ieders bijdrage tot een succes kunnen maken.
Bij het WEpods project staat kennisontwikkeling en –deling voorop. Elk probleem dat we tegenkomen draagt bij aan verdere kennisontwikkeling. De pilot levert geen staand systeem op, maar een samenwerkingsverband tussen bedrijven, overheden en kennisinstellingen die gezamenlijk automatisch rijden een stap dichterbij brengen.

Er zijn in de wereld meerdere initiatieven met zelfrijdende voertuigen zoals de Rotterdam Rivium shuttle bus, de Heathrow shuttles en de Masdar pods. Deze voertuigen rijden echter op speciale gesloten rijbanen. Het Citymobil2 project demonstreert zelfrijdende voertuigen met een steward aan boord op de openbare weg. De WEpods zullen op de openbare weg gaan rijden tussen ander verkeer. Een control room zal toezicht houden op het voertuig en op de veiligheid en aanvankelijk zal een steward de gasten begeleiden in het voertuig. De WEpods zullen in eerste instantie op een vast traject rijden, maar het systeem kan uitbreiden naar meer trajecten en naar andere regio’s in Nederland. Zo kan het systeem leiden tot een kwaliteitssprong voor openbaar vervoer.

App

Het is de bedoeling dat buitenlandse bezoekers van de WUR een WEpod via een App reserveren. De WEpod staat klaar op station Ede/Wageningen en de bezoeker kan de WEpod met zijn/haar smartphone openen. De WEpod rijdt met maximaal 25 kilometer per uur naar de WUR. In het voertuig ontvangt de bezoeker informatie over de omgeving en over het voertuig zelf.
Het voertuig dat wordt gebruikt voor het WEpods project is de EZ-10 van EasyMile, dat is ontwikkeld voor het Citymobil2 project. Het WEpods consortium zal de voertuigen uitrusten met aanvullende technische apparatuur zoals camera’s, laser, radar en GPS om de omgeving te kunnen waarnemen en interpreteren en zodoende veilig te kunnen rijden.

Op 28 januari zal de Nederlandse minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, het eerste rondje rijden tijdens de officiële testrit met de WEpod in Wageningen. Dan is er voor genodigden ook een kans om kennis te maken met de WEpod.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • geo-engineering
    Britten gaan experimenteren met de atmosfeer, ondanks risico’s7 mei 2025 - 18:26
  • overshoot day
    Overshoot Day: Voetafdruk Nederland kleiner dan gedacht3 mei 2025 - 10:06
  • links rechts politiek
    Peilingen: NSC verdampt, Wilders’ PVV zinkt weg, brede linkse winst30 april 2025 - 08:00
  • giftige chemie
    Giftige chemie, die andere bedreiging van de wereld28 april 2025 - 10:55
  • reclame fossielvrij
    Rechtbank: Gemeenten mogen fossiele reclame verbieden25 april 2025 - 11:32

Inzicht

  • groene groei
    Groene groei is een sprookje, trap er niet in4 mei 2025 - 15:04
  • landbouw geen roofbouw
    Nederland Gifland: Van gezondheidsklachten tot verlies van biodiversiteit3 mei 2025 - 10:43
  • geld
    De toekomst wordt beter met geld dat duurzaam werkt26 april 2025 - 08:00

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Stroom voor elke IndiërNog steeds veel gloeilampen in gebruik
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten