• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Nieuwe Europese spelregels voor meten milieuprestaties van producten

28 maart 2017|doorredactie|inindicatoren, milieu

Product Environmental Footprint pefHoe weet je of de claim over duurzaamheid of milieuprestatie van een product klopt? Dat is niet eenvoudig. Er bestaan in ieder geval honderden duurzaamheidslabels en die gaan over verschillende duurzaamheidaspecten. Een deel van deze labels claimt ook milieuprestaties. Deze claims kunnen kwalitatief en indirect zijn: beter voor het milieu (bedrijfsclaims)of binnen bepaalde milieugrenzen (Milieukeur) of volgens bepaalde principes die goed zouden zijn voor het milieu (biologisch, circulair, lokaal). Of meer kwantitatief en vergelijkend, zoals Carbon- footprints en Water-footprints. Al deze claims en communicatie-uitingen zijn gebaseerd op berekeningen. Maar deze kunnen behoorlijk verschillen in methodiek, kwaliteit en hoe ze zijn geverifieerd.

Product Environmental Footprint

De Europese Commissie wil dit veranderen en gaf in 2013 het startsein voor een pilot. Sectoren kunnen spelregels opstellen met de Europese Commissie over hoe de milieu-impact van hun producten eenduidig berekend moet worden. Deze berekeningen resulteren in een Product Environmental Footprint (PEF). Uiteindelijk is het idee dat alleen PEF-resultaten gecommuniceerd mogen worden. Hiermee zou het woud van milieulabels en andere communicatie-uitingen over duurzaamheid worden gekapt. Communiceren over milieuprestaties van producten moet dan via deze regels gebeuren. Wie dat niet doet, kan te maken krijgen met nog vast te stellen sancties.

Brede aanpak raakt alle sectoren

25 sectoren en bedrijven neemt deel aan de PEF-pilot: 14 vanuit de non-food en 11 uit foodsectoren. Vooral in de foodsector doen grote bedrijven mee, zoals Nestlé, Spadel, Heineken, Danish Crown en anderen. Voorwaarde voor deelname is dat per sector minimaal 50 procent van de omzet binnen de Europese Unie wordt gerealiseerd. Op die manier wordt gewaarborgd dat de methodiek ook met voldoende draagvlak wordt ontwikkeld.

Deelnemende sectoren aan PEF pilot:

Batteries and accumulators T-shirts
Decorative paints Beer
Hot and cold water supply pipes Coffee
Household detergents Dairy
Intermediate paper product Feed for food-producing animals
IT equipment Marine fish (discontinued)
Leather Meat (bovine, pigs, sheep)
Metal sheets Olive oil
Footwear Packed water
Photovoltaic electricity generation Pasta
Stationery (discontinued) Pet food (cats & dogs)
Thermal insulation Wine
 Uninterruptible Power Supply

Tegenstrijdige belangen

Niet iedere sector vindt het eenvoudig om tot een eenduidige methodiek te komen. Dit heeft deels te maken met belangen en tegenstrijdige inzichten van de partijen die voor een sector een PEF moeten opstellen. Toch gaat een groot deel van de groep eindigen in 2017 met een PEFCR (Product Environmental Footprint Category Rules) en heeft dan een handboek gemaakt voor eenduidige berekening van milieuprestaties. Dit handboek bevat afspraken over hoe dit te communiceren, business to business en business to consumer.

Hoe dit verder gaat, is nog onduidelijk. Er is beleid op komst, maar hoe dit beleid er precies uitziet, is nog niet bekend. Sommige EU-landen sorteren alvast voor op het komende EU-beleid. Vooral Italië is proactief en probeert het doen van PEF-berekeningen al te verankeren in nationale wetgeving.

Transparante verduurzaming

De gevolgen van een EU-beleid over het communiceren van milieuprestaties, gebaseerd op de PEF methodiek, kunnen zeer groot zijn. Het raakt alle Nederlandse bedrijven en organisaties die communiceren over milieuprestaties van producten. Bedrijven die beweren dat hun product beter is dan een concurrerend product op het gebied van milieu moeten hun huiswerk overdoen. Milieuprestaties moeten eenduidig meetbaar en toetsbaar zijn. Alleen dan kan het verduurzamingsproces via de markt effectief en volwassen worden.

Consument de grote winnaar?

Met de smartphone in de hand is de consument steeds meer emotioneel betrokken bij de duurzame prestaties van voedsel. De consument laat zijn koopgedrag steeds meer leiden door wat hij – bedoeld of onbedoeld – hoort en leest. Naast dierenwelzijn wordt de klimaatimpact van een biefstuk of een pak melk belangrijker. De flexitariër wordt ook een klimatariër.

Wie eerlijk, herkenbaar en transparant vertelt over zijn product, wint het hart van de consument. Hier ligt een taak voor zowel merkfabrikanten als private label-fabrikanten in samenwerking met de retailer.

De PEF levert hier een bijdrage aan, mits de uitkomsten voor de consument intuïtief te gebruiken en te interpreteren zijn. Of het leidt tot een sanering in het enorme aantal keurmerken is de vraag, maar een heldere reeks afspraken is in ieder geval een belangrijke stap in die richting.

Deze blog is geschreven in samenwerking met Hans Blonk, directeur van Blonk Consultants. Hij was in de afgelopen drie jaar nauw betrokken bij de ontwikkeling van PEFCRs

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • geo-engineering
    Britten gaan experimenteren met de atmosfeer, ondanks risico’s7 mei 2025 - 18:26
  • overshoot day
    Overshoot Day: Voetafdruk Nederland kleiner dan gedacht3 mei 2025 - 10:06
  • links rechts politiek
    Peilingen: NSC verdampt, Wilders’ PVV zinkt weg, brede linkse winst30 april 2025 - 08:00
  • giftige chemie
    Giftige chemie, die andere bedreiging van de wereld28 april 2025 - 10:55
  • reclame fossielvrij
    Rechtbank: Gemeenten mogen fossiele reclame verbieden25 april 2025 - 11:32

Inzicht

  • groene groei
    Groene groei is een sprookje, trap er niet in4 mei 2025 - 15:04
  • landbouw geen roofbouw
    Nederland Gifland: Van gezondheidsklachten tot verlies van biodiversiteit3 mei 2025 - 10:43
  • geld
    De toekomst wordt beter met geld dat duurzaam werkt26 april 2025 - 08:00

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Het roer moet snel om in de voedselproductieNieuwe kamerleden krijgen 200.000 handtekeningen voor CETA referendum
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten