• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Hoe communiceren van ketentransparantie merkvoorkeur beïnvloedt

23 december 2018|doorredactie|induurzaam ondernemen, mvo, transparantie

sweatshop kledingindustrie uitbuiting

Bedrijven van Patagonia tot Nike en Levi’s zijn maatschappelijk verantwoordelijk voor hun toeleveringsketen en zijn daar transparant over. En ze hebben hun concurrenten aangemoedigd om dit voorbeeld te volgen. Maar beter inzicht creëren in een keten is een dure en tijdrovende onderneming voor kledingmakers. Bovendien zijn de voordelen niet helemaal duidelijk. Kan het hun klanten echt iets schelen? En als ze dat zo is, zijn ze dan bereid om een ​​bedrijf te belonen voor de inspanningen?

Een nieuwe studie, geleid door twee professoren van MIT Sloan School of Management, biedt antwoorden. Uit het onderzoek blijkt dat klanten wel degelijk waarde hechten aan informatie met betrekking tot de toeleveringsketen van een bedrijf – en velen zijn bereid een premie te betalen voor een betere zichtbaarheid van de supply chain.

Keten geen geheim meer

De studie, die wordt gepubliceerd in Manufacturing & Service Operations Management, heeft implicaties voor bedrijven die transparant over hun toeleveringsketen willen zijn en ook hoe ze hun inspanningen op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid het beste naar klanten kunnen overbrengen.

“Historisch gezien waren toeleveringsketens in veel bedrijven een goed bewaard geheim,” zegt Tim Kraft, gasthoogleraar Operations Management, een van de auteurs van het onderzoek. “Maar recente gebeurtenissen, zoals de Foxconn zelfmoorden in Shenzhen in 2010 en de instorting van de Rana Plaza fabriek in 2013, hebben het paradigma verschoven. Nu realiseren veel bedrijven zich dat de consument inzicht in die informatie verwacht. Maar zelfs toen ze hun transparantie verhoogden, waren de meesten niet zeker dat het verschil maakte voor klanten. Onze studie laat zien dat het verschil maakt: klanten willen meer weten over waar en hoe de producten die ze kopen zijn gemaakt. ”

Transparantie wordt beloond

Kraft en zijn coauteurs – Yanchong Zheng, universitair hoofddocent bij MIT Sloan, en León Valdés, universitair docent aan de Universiteit van Pittsburgh, hebben een reeks laboratoriumexperimenten uitgevoerd. Die weerspiegelen de dynamiek van een supply chain met een spel voor drie spelers waarbij deelnemers de rol speelden van een consument, een verkoper of een werknemer. Het experiment onderzocht of en hoe transparantie over verbetering van arbeidsomstandigheden van invloed is op de prijspremie die consumenten bereid zijn te betalen.

De inspanningen van de onderneming op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen waren niet altijd bekend bij de deelnemers. Soms konden zowel het bedrijf als de consument de resultaten zien van de inspanningen van het bedrijf om de beloning van de werknemer te verhogen. Andere keren was zelfs het bedrijf niet zeker van de uitkomst van zijn inspanningen.

“Onze resultaten laten zien dat maatschappelijke verantwoordelijkheid van belang is voor klanten”, zegt Zheng. “Ja, het verkrijgen van zichtbaarheid in de supply chain vereist enorme tijd en financiële verplichtingen. Veel bedrijven hebben honderden leveranciers en die leveranciers hebben op hun beurt weer tientallen tot honderden leveranciers. Het is een enorme onderneming om te verifiëren dat alles goed wordt gedaan. En toch tonen onze bevindingen aan dat het de moeite waard kan zijn – niet alleen voor het maatschappelijk welzijn, maar ook voor de marktpositie van een bedrijf. ”

De studie benadrukt ook hoe de boodschap van een bedrijf over zijn initiatieven op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid verschillend wordt opgepakt door diverse doelgroepen. Consumenten die van nature begaan zijn met het welzijn van anderen  blijken minder geïnteresseerd zijn in informatie over de hoeveelheid inspanningen die een bedrijf levert. Ze willen wel meer weten over de resultaten van dergelijke inspanningen.

Ken je klanten

Consumenten die meer worden gedreven door eigenbelang zijn juist eerder geneigd om een ​​bedrijf te belonen voor zijn inspanningen op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid, mits die volledig transparant zijn. Echter, bij gebrek aan transparantie kunnen dezelfde consumenten een bedrijf mijden als gevolg van te weinig inspanning voor duurzaamheid.

“Voor bedrijven die proberen te achterhalen hoe zij hun inspanningen op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid het beste kunnen communiceren, is de les duidelijk: ken uw klanten”, zegt Kraft. “Het begrijpen van hun behoeften, waarden, attitudes en persoonlijkheidskenmerken zal bedrijven helpen de juiste berichten naar de juiste mensen te sturen.”

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Amsterdamse regio kan meer dan € 800 miljoen terugwinnen uit reststromenAls de industrie de burger laat betalen komt er geen klimaatakkoord, wel on...
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten