• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Bedrijven moeten bijdragen aan duurzame samenleving

26 maart 2019|doorredactie|induurzaam ondernemen, maatschappij

Negentig procent van de Nederlanders vindt dat het bedrijfsleven een zichtbare, betekenisvolle bijdrage moet leveren aan de maatschappij. Wel is het belangrijk dat het nastreven van een maatschappelijk doel, een ‘purpose’, geloofwaardig overkomt. Want bij een ongeloofwaardige purpose wil ruim een kwart zelfs minder betalen voor een product. Ook blijkt ongeveer een derde van Nederland een purpose als ongeloofwaardig te beschouwen als de CEO van een organisatie zich weinig of niet over dat maatschappelijk doel uitspreekt. Ook als de CEO de purpose niet ondersteunt in zijn of haar privéleven vindt 23 procent dat ongeloofwaardig.

Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Omnicom PR Group onder ruim 1.000 Nederlanders. De resultaten zijn representatief voor heel Nederland en gewogen op geslacht, leeftijd, opleidingsniveau en regio.

Op de vraag wat een purpose geloofwaardig maakt, antwoordt een ruime meerderheid dat een organisatie vooral duidelijk moet zijn in hoe en waarom het dit maatschappelijk doel nastreeft. Dit blijkt belangrijker te zijn dan de vraag of de purpose bij de werkzaamheden van de organisatie past (46%). Of dat alle medewerkers ook echt iets doen met dit maatschappelijk doel (28%).

Marjolein Rigter, verantwoordelijk voor Reputatiemanagement & Purpose bij Omnicom PR Group: “Purpose is hot. En terecht. Consumenten verwachten tegenwoordig dat het bedrijfsleven, naast het maken van winst, ook iets bijdraagt aan de maatschappij. Maar een maatschappelijk doel steunen alleen omdat het goed werkt in marketing, daar zijn Nederlanders wars van. We vinden het belangrijk dat een bedrijf echt substantieel bijdraagt. Dat blijkt veel zwaarder te wegen dan of het doel een logische link heeft met het bedrijf. Ook de rol van de CEO is opmerkelijk. Er wordt naar dit gezicht van de organisatie gekeken om te zien of de boodschap menens is.

We zien in onze dagelijkse praktijk steeds meer vraagstukken rond purpose bij onze klanten. Er wordt veel internationaal onderzoek gedaan naar purpose maar specifiek in Nederland zien we nog weinig. Terwijl Nederlanders op een heel eigen manier naar purpose kijken. Dit onderzoek helpt ons verder in onze advisering.”

Geloofwaardigheid wordt goed beloond – vooral door millennials

Nederlanders verbinden zich graag aan organisaties met een geloofwaardig maatschappelijk doel. Marjolein Rigter vervolgt; “Uit ons onderzoek blijkt dat 84 procent van de ondervraagden overweegt om over te stappen naar een betekenisvolle organisatie. Jongere generaties zijn hier zelfs nog zekerder van. Millennials zijn namelijk vaker bereid om een nieuw product uit te proberen van een maatschappelijk betrokken organisatie. Denk aan de outdoor kleding van Patagonia of een chocoladereep van Tony’s Chocolonely.”

Bovendien blijken millennials ook vaker bereid om meer te betalen voor een product. Tot slot praat een groot deel van de Nederlandse consumenten, 42 procent, eerder met vrienden of familie over een bedrijf wanneer het een maatschappelijk doel nastreeft. De andere kant van de medaille: 80 procent van Nederland verbindt negatieve gevolgen aan het uitdragen van een ongeloofwaardige purpose. Zo wil 27 procent van de ondervraagden minder betalen voor dat product en 21 procent zou het product zelfs helemaal niet meer willen kopen.

Purpose trekt aandacht

Een derde van de Nederlanders volgt een organisatie eerder op social media zodra die organisatie een maatschappelijk doel nastreeft. Bovendien zijn Nederlanders sneller geneigd een artikel in de krant te lezen als het verhaal over een betekenisvolle organisatie gaat (37%). Ook wordt een jaarverslag van een maatschappelijk betrokken organisatie eerder gelezen (27%).

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • geo-engineering
    Britten gaan experimenteren met de atmosfeer, ondanks risico’s7 mei 2025 - 18:26
  • overshoot day
    Overshoot Day: Voetafdruk Nederland kleiner dan gedacht3 mei 2025 - 10:06
  • links rechts politiek
    Peilingen: NSC verdampt, Wilders’ PVV zinkt weg, brede linkse winst30 april 2025 - 08:00
  • giftige chemie
    Giftige chemie, die andere bedreiging van de wereld28 april 2025 - 10:55
  • reclame fossielvrij
    Rechtbank: Gemeenten mogen fossiele reclame verbieden25 april 2025 - 11:32

Inzicht

  • groene groei
    Groene groei is een sprookje, trap er niet in4 mei 2025 - 15:04
  • landbouw geen roofbouw
    Nederland Gifland: Van gezondheidsklachten tot verlies van biodiversiteit3 mei 2025 - 10:43
  • geld
    De toekomst wordt beter met geld dat duurzaam werkt26 april 2025 - 08:00

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Bitcoin miners stimuleren de productie van groene stroomVier lessen uit Amsterdamse proeftuin voor aardgasvrije wijken
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten