• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Lush stopt met Facebook en andere sociale media

23 november 2021|doorredactie|induurzaam ondernemen

lush gaat van facebook af

Cosmeticaconcern Lush meldt dat het zich vanaf 26 november 2021 afmeldt bij Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp en TikTok, tot deze platformen hun gebruikers een veilige omgeving kunnen bieden. Dit beleid wordt uitgerold in alle 48 landen waar Lush actief is.

Decennialang werden bewijzen over klimaatverandering genegeerd en gebagatelliseerd. Zo gaat het nu ook met sociale media: de negatieve effecten ervan worden nauwelijks erkend. Lush stelt zich sinds haar oprichting op als leider in plaats van volger en heeft daarom besloten nu op te staan en niet te wachten tot anderen de ernst van dit probleem inzien.

Net als vele tieners voor ons hebben we als Lush geprobeerd van sociale media af te komen, schrijft het bedrijf. Maar de ‘fear of missing out’ is groot, en door de druk de verschillende platformen te gebruiken zijn we er – ondanks de beste bedoelingen – nog steeds te vinden.

Klokkenluiders

De laatste druppel was de informatie die door moedige klokkenluiders naar buiten is gebracht. Hun berichten tonen aan dat algoritmen en onduidelijke regelgeving jongeren schade toebrengen.

We vragen onze klanten niet om ons in een donker, gevaarlijk steegje te ontmoeten. Sommige sociale media platformen beginnen hier wel op te lijken: een plek die je normaliter zou vermijden. Er moet iets veranderen. We hopen dat deze platformen strenge richtlijnen gaan opstellen en we hopen dat er internationale regelgeving komt. Maar we kunnen niet wachten. We voelen ons gedwongen zelf actie te ondernemen om onze klanten te beschermen tegen de eventuele schadelijke en manipulatieve berichten die ze tegenkomen wanneer ze ons op sociale media opzoeken.

Daarom meldt Lush zich vanaf 26 november 2021 af bij Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp en TikTok, tot deze platformen hun gebruikers een veilige omgeving kunnen bieden.

Ik probeer mijn hele leven al schadelijke ingrediënten in mijn producten te vermijden. Er is nu zo’n overweldigend bewijs dat we door het gebruik van sociale media in gevaar worden gebracht. Ik ben niet bereid om mijn klanten aan deze schade bloot te stellen, dus is het tijd dit ingrediënt te verwijderen.

Mark Constantine, mede-oprichter

Het bedrijf blijft zoeken naar manieren om contact te houden, wil werken aan betere kanalen en gaat zich richten op oudere, beproefde methoden. Het is ook nog steeds op YouTube te vinden.

Adverteerders boycot

Facebook lag al eerder onder vuur. Zo was er in juli 2020 een boycot van grote adverteerders op Facebook, die veel media-aandacht kreeg. Het effect daarvan was echter beperkt en had weinig gevolgen voor het financiele resultaat van de internetmoloch. Facebook is meer afhankelijk van de grote aantallen kleine gebruikers die vaak grotendeels afhankelijk zijn van het platform. En die durven of kunnen die stap niet zetten.

Ook veel grote adverteerders keerden naderhand weer terug naar het platform.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • uitstoot
    Dashboard Duurzaamheid: nieuwe data over klimaat, natuur en milieu2 september 2025 - 13:42
  • winkel
    Junkfood in supermarkt minder zichtbaar: minder verkoop29 augustus 2025 - 14:21
  • links rechts politiek
    Peilingen: de VVD loopt leeg, moet Yesilgoz weg?27 augustus 2025 - 08:00
  • satelliet met zonnepanelen
    Zonnepanelen in de ruimte: lossen die het energieprobleem van Europa op?26 augustus 2025 - 10:10
  • man
    Let op bij aankoop refurbished smartphone26 augustus 2025 - 09:07

Inzicht

  • polycrisis
    Door de polycrisis, naar een duurzame wereld30 augustus 2025 - 08:42
  • de weg naar een groene toekomst
    Een duurzame toekomst maken: lessen uit acht visies19 augustus 2025 - 17:25
  • big agro
    Hoe de agro-lobby gezonde landbouw de grond in boort23 juni 2025 - 11:10

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
vpro tegenlicht: wijze lessen van Afghanistan lessen van afghanistan economische groei Meet succes van een land niet met economische groei
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten