• Service
  • Over ons
  • Vacatures
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Kieswijzers gemeenteraad 2026
    • Peilingen: Pro de grootste, de rest rukt naar rechts
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu

Meer CO2 maakt eten minder voedzaam

13 mei 2014|doorredactie|inCO2, voeding
 

vegetarischStijgende CO2-gehaltes leiden ertoe dat belangrijke voedselgewassen zoals rijst en mais minder voedzaam worden, blijkt uit een nieuwe studie. Als de CO2-uitstoot niet aan banden gelegd wordt, zullen de gewassen minder zink en ijzer bevatten tegen het midden van deze eeuw.

“Twee miljard mensen hebben al te maken met lage niveaus zink en ijzer. Dat is een enorme last voor de wereldwijde gezondheid”, zegt Samuel Myers van de Harvard School of Public Health in Boston, coauteur van de studie Increasing CO2 threatens human nutrition die woensdag is gepubliceerd in Nature.

Tekorten aan zink en ijzer kunnen verschillende gevolgen hebben voor de menselijke gezondheid, inclusief grotere vatbaarheid voor infectieziekten, bloedarmoede, hogere moedersterfte en lagere IQ’s.

Meer dan 2,4 miljard mensen krijgen hun belangrijkste voedingsstoffen uit rijst, tarwe, mais, sojabonen, erwten en sorghum, zegt Myers, die met zijn collega’s gegevens uit 143 experimenten verwerkte. Bij die experimenten groeiden gewassen in een omgeving met honderd keer meer CO2 dan in het pre-industriële tijdperk. Met de huidige uitstootgehaltes, zal de CO2 in de atmosfeer ongeveer met 100 procent toegenomen zijn in 2060. Tarwe die groeit in dergelijke concentraties, bevat 9,3 procent minder zink en 5,1 procent minder ijzer dan de tarwe van vandaag.

“We hebben significante effecten gevonden van hogere CO2 voor alle gewassen, hoewel sommige zaadvarianten het beter deden dan andere”, zegt hij.

Leeg voedsel

De voedzaamheid van veel gewassen is in de afgelopen honderd jaar al afgenomen, erkent Myers. Een van de oorzaken is dat kwekers de voorkeur geven aan snelle groei en hoge opbrengsten en daarbij niet letten op de voedzaamheid. Bovendien is het CO2-niveau momenteel 42 procent hoger dan 150 jaar geleden.

“Bij een hoger CO2-gehalte groeien planten sneller, maar dat gebeurt vooral in de vorm van toegenomen zetmeel en suikers”, zegt David Wolfe, hoogleraar bodemecologie aan de Cornell University in de staat New York. “Er zitten meer koolhydraten in en minder proteïnen en voedingsstoffen.

Dit resulteert in wat sommigen ‘leeg voedsel’ noemen: voedsel met te weinig voedingsstoffen. Deskundigen vermoeden dat dit soort voedsel een rol speelt bij de snelle groei van het aantal mensen met obesitas. Mensen eten wellicht meer om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen, zegt Ken Warren, woordvoerder van het Land Institute een landbouwonderzoekscentrum in de Amerikaanse staat Kansas.

Gewassen halen mineralen, sporenelementen en andere stoffen uit de bodem. De moderne landbouw vult die stoffen aan met kunstmest, maar die kan niet alles vervangen wat uit de grond verdwenen is, volgens Warren.

Zuivelproducten

Uit een analyse van de Britse overheid in 2006 bleek dat het gehalte mineralen in melk, kaas en vlees met 70 procent was gedaald ten opzichte van de jaren dertig. Parmezaanse kaas bevatte 70 procent minder magnesium en calcium, rundvlees bevatte 55 procent minder ijzer, kip had 31 procent minder calcium en 69 procent minder ijzer. Ook in melk zat minder ijzer en magnesium.

Gewassen die hoge opbrengsten geven en intensive landbouwmethoden zijn de oorzaak zijn van de lagere mineralengehaltes, stelde de The Food Commission, een onafhankelijke voedselwaakhond die de studie publiceerde.

IPS – Stephen Leahy

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • myceliumisolatie
    Heeft isoleren met schimmels een toekomst?11 juni 2026 - 12:34
  • rijkste 1 procent
    Zo veroorzaakt de rijkste 1% bijna 1 biljoen dollar klimaatschade per jaar10 juni 2026 - 09:25
  • klimaatschade overstroming
    Hoe extreem weer hele regio’s in Europa onverzekerbaar maakt9 juni 2026 - 16:08
  • living planet rapport nederland 2026 kraanvogels
    Living Planet Report Nederland: herstel Nederlandse zoetwaternatuur valt stil9 juni 2026 - 00:05
  • europees parlement
    Bedrijven willen minder regels, met meer problemen als gevolg5 juni 2026 - 09:56

Inzicht

  • digitaal kolonialisme
    Hoe digitaal kolonialisme ons tot nieuwe slaven maakt11 juni 2026 - 10:37
  • tata steel
    Gaat Tata Steel haar koers bijstellen?8 juni 2026 - 10:49
  • als niets meer werkt
    Een evaluatie van de Bendell-Foster discussie over klimaatpolitiek18 mei 2026 - 14:04

Opinie

  • tata steel
    Gaat Tata Steel haar koers bijstellen?8 juni 2026 - 10:49
  • waarden van de wereld
    Wat is de wereld nog waard?23 december 2025 - 15:13
  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

Energie vergelijken bij Easyswitch
Energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Link naar: Onderzoek: duurzaamheidseducatie niet adequaat Link naar: Onderzoek: duurzaamheidseducatie niet adequaat Onderzoek: duurzaamheidseducatie niet adequaat Link naar: GMO-vrije popcorn is niet te garanderen Link naar: GMO-vrije popcorn is niet te garanderen GMO-vrije popcorn is niet te garanderen
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten