Bijna alle automerken zijn inmiddels wel actief met de ontwikkeling van een elektrisch model. In de loop van de komende jaren rollen die van de band. Een van de merken die het groot aanpakken is Volkswagen, dat de komende vijf jaar maar liefst 32 elektrische modellen wil presenteren.
Volkswagen heeft de datum bekendgemaakt wanneer haar eerste nieuwe elektrische model in productie wordt genomen: in november 2019 start de productie van de Volkswagen ID. Die moet voor een prijsdoorbraak gaan zorgen, er wordt gesproken over een basisprijs van €20.000,- bij prestaties die vergelijkbaar moeten zijn met een Tesla 3. Met een accupakket van minimaal 60 kilowattuur moet een bereik van tenminste 300 kilometer haalbaar zijn.
De nieuwe modellen worden allemaal gebouwd op basis van het nieuwe MEB-platform. Dit platform bestaat uit elektromotoren met verschillende vermogensniveaus en platte batterijpakketten in de bodem van de auto.
De verwachting is dat er in 2020 ruim 100.000 elektrische Volkswagens van de band lopen. Daaronder zullen nog niet de twee andere versies van de elektrische Volkswagen ID zijn, de ID Buzz en de ID Crozz. De ID Buzz die in 2022 in productie gaat, is een elektrisch minibusje, die qua uiterlijk sterke overeenkomsten heeft met de iconische klassieke oer-VW-bus, de T1.
Tweedehands
Inmiddels neemt de markt van elektrische auto’s een omvang aan waarin ook de eerste elektrische modellen tweedehands verschijnen. Je mag verwachten dat zo’n gebruikte elektrische Volkswagen net zo populair wordt als de modellen die nu volop verkrijgbaar zijn als occasion. Daarmee komt een elektrische auto ook beter binnen het bereik van particuliere rijders.
Toyota en Volvo
Een andere grote speler die zwaar inzet op elektrisch is Toyota. Dat bedrijf verwacht tegen 2020 tien uitstootvrije modellen in productie te hebben. Toyota zet naast accu’s ook waterstof in als energieopslag.
De strategie van Toyota gaat gepaard met een investering van 13,3 miljard dollar tot en met 2030. De automaker verwacht volop te kunnen profiteren van de recente samenwerking met Panasonic op het gebied van accu’s.
Volvo gaf eerder al aan in de toekomst alleen nog elektrische modellen te willen maken.