Banken zien de metaverse als een belangrijk middel om virtueel met klanten in contact te komen en daarmee hun CO2-uitstoot terug te dringen. Dat blijkt uit onderzoek onder 602 topmanagers van banken in Australië, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en Nederland. Metaverse heeft als voordeel dat klanten en personeel minder naar kantoor hoeven te gaan voor bankzaken en zo minder CO2-uitstoten. Negen op de tien bankiers zien de toegevoegde waarde van de metaverse om hun duurzaamheidsdoelen te halen.
Adviesbedrijf Mobiquity voerde het onderzoek uit. Daaruit bleek dat het geloof in de metaverse in alle vier de landen die meededen aan het onderzoek hoog is. Nederland loopt met 87 procent iets achter op de andere landen, maar ook hier is het geloof groot. Waar grote banken als Bank of America en BNP Paribas al de eerste stappen voor bankieren in de metaverse hebben gezet, is het wachten op de eerste Nederlandse bank die met een concrete toepassing komt.
Energieverbruik datacenters
Tegelijkertijd is er ook twijfel bij bankiers over de duurzaamheid van metaverse. Het energieverbruik dat nodig is om metaverse soepel draaiend te houden is enorm en kan een negatieve invloed hebben op de CO2-voetafdruk van banken. In Zeewolde ging afgelopen jaar de bouw van een datacenter niet door vanwege ophef over het grote energieverbruik. Jieke Pan: “Metaverse wordt gehyped als de toekomst van het internet. Banken moeten zorgvuldig de voor- en nadelen afwegen als ze metaverse willen inzetten om hun duurzaamheidsdoelen te halen. Daarnaast moeten banken vooraf nadenken over hoe ze het willen toepassen en hoe het uiteindelijk van toegevoegde waarde is voor hun bedrijf en hun klanten.”
Toekomst van bankieren in de metaverse
Dat bankieren in de metaverse een grotere rol gaat spelen in de toekomst is duidelijk. De eerste banken hebben al stappen gezet. Zo zijn er virtuele personeelstrainingen en kun je een stad zien ontwikkelen van het verleden tot in de toekomst. De helft van de Nederlandse bankiers geven aan dat ze al begonnen zijn met metaverse technologie en nog eens 38 procent zegt dat ze plannen aan het ontwikkelen zijn om metaverse toe te passen.
Maar de enige manier dat de technologie een succes in de bankensector wordt is als het een essentieel onderdeel wordt van de financiële dienstverlening.