• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Bedrijfswagen ombouwen naar elektrisch geeft vrachtauto’s tweede leven

16 juni 2022|doorredactie|induurzaam ondernemen, duurzaamheid, elektrische auto

bedrijfswagen ombouwen naar elektrisch

Retailbedrijven hebben een alternatief om op korte termijn in te spelen op de eis om vanaf 2025 emissievrij in binnensteden te rijden. Ze kunnen nu hun vervuilende diesel bedrijfswagen ombouwen naar elektrisch. Green Dynamics geeft als eerste bedrijf in Nederland kleine vrachtwagens een tweede leven, zodat ze niet op de schroothoop belanden. 

Green Dynamics speelt hiermee in op de noodzaak om de uitstoot in centra van steden te beperken. In 2025 moeten reeds dertig tot veertig steden een zone in de binnenstad hebben die zonder uitstoot van CO2, stikstofdioxide en fijnstof wordt bevoorraad. In 2030 mogen in tientallen stadscentra alleen nog maar schone bestelauto’s en vrachtwagens rijden.

Dat stelt vervoersbedrijven die winkels en horeca beleveren voor een grote uitdaging. Datzelfde geldt voor transporteurs van grote meubels zoals banken en tafels en witgoed.

Volgens Alex Pap en Andries Vlot, CEO’s van XYZ Dynamics en TSN Groen, is het aanbod van nieuw elektrisch vanuit de fabriek te laag. “De productie gaat, door het tekort aan materialen en arbeidsplaatsen, te langzaam. Tussen bestellen en afleveren zit al gauw twee jaar. Kleine vrachtwagens komen überhaupt niet nieuw elektrisch van de band rollen. Daarbij komt dat de specificaties van de voertuigen niet toereikend zijn. “Zo moet je voor een efficiënte belevering een actieradius hebben van minimaal 200 kilometer.”

Om het duurzame transport te versnellen bouwt Green Dynamics, als eerste partij in Nederland, dieselvoertuigen om tot elektrisch. Deze worden daarbij optioneel voorzien van een batterijwisselsysteem. Green Dynamics richt zich in eerste instantie op kleine vrachtwagens met chassis cabine die gebruikt worden voor transport van grote consumentengoederen en waar je met rijbewijs B in mag rijden. Ook bouwbedrijven, hoveniers, en gemeenten, die bijvoorbeeld voertuigen hebben voor onderhoud van openbaar groen, behoren tot de doelgroep.  

Bedrijfswagen ombouwen naar elektrisch verlengt levensduur

De productie kan snel worden opgeschaald en past totaal in de duurzaamheidsgedachte van beide bedrijven. “Hiermee kunnen we de levensduur van vrachtwagens met 6 à 7 jaar verlengen. Na het ombouwen kunnen ze zo weer 500.000 kilometers mee”, zegt Pap. Bijkomend voordeel is dat ze niet naar de schroothoop gaan. Zelfs gerekend met oude dieselprijzen is de investering na een jaar of drie terugverdiend, zo is de inschatting.

TSN Groen is niet alleen mede-initiatiefnemer, maar tevens de eerste klant. In juli gaan de eerste wagens de weg op om onder meer voor meubelbedrijven het transport te verzorgen. Als de pilot slaagt wil het bedrijf haar hele wagenpark, rond de honderd vrachtwagens, laten ombouwen. Volgens de initiatiefnemers is dat nog maar het begin. “Er veel interesse vanuit de markt en brancheorganisaties. Ook het ministerie van Economische Zaken kijkt er met belangstelling naar.”

‘Nieuw in dit segment’

Lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam Walther Ploos van Amstel ziet potentie in het alternatief, vooral op kortere termijn. “Producenten richten zich op de grote segmenten, zoals bestelwagens voor de bouw- en installatiesector. In dit segment, vrachtwagens met een opbouw, is deze ombouw nieuw. De komende jaren kun je hiermee vooruit, zeker nu de prijs voor nieuw elektrisch nog hoog is.”

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • De toekomst voor duurzaamheid en klimaat
    Eredoctoraat Open Universiteit voor klimaatexpert Tim van Hattum8 juli 2025 - 10:26
  • elektrisch laden
    Stroomverbruik stijgt, stekkerauto’s verbruiken al meer dan de trein7 juli 2025 - 09:58
  • noordzee kelp
    Bescherming zeeleven Noordzee kost windparken 1 procent extra7 juli 2025 - 09:48
  • waterstof
    EU plan voor waterstof tankstations wordt dure miskleun6 juli 2025 - 10:16
  • methaanuitstoot door schepen
    Schepen veroorzaken onverwacht hoge uitstoot van methaan4 juli 2025 - 08:59

Inzicht

  • big agro
    Hoe de agro-lobby gezonde landbouw de grond in boort23 juni 2025 - 11:10
  • duur
    Het leven is te duur, maak de toekomst gratis17 juni 2025 - 10:20
  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Wat betekent dramatisch versnelde opwarming van de Noordpool voor ons? Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering corona omicron Nieuwe omicron mutaties groeien onder de radar en worden dominant
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten