Wie in een buurt met zonnepanelen woont, is veel sneller geneigd om er zelf ook te installeren. Dat blijkt uit Duits onderzoek. Er zijn al langer vermoedens dat bij de opmars van zonnepanelen zogenoemde “peer group-effecten” meespelen: we worden beïnvloed worden door onze omgeving of sociale netwerken.
Wetenschappers van het Postdam Institute for Climate Impact Research in Duitsland namen de proef op de som. Ze analyseerden gedetailleerde satellietbeelden van de Amerikaanse stad Fresno en gebruikten kunstmatige intelligentie om ook andere variabelen zoals inkomen en opleidingsniveau te analyseren.
Afstand doorslaggevend
Daaruit blijkt dat vooral het aantal zonnepanelen die er al zijn rond een huis bepalend zijn voor de kans of op dat huis ook panelen geplaatst worden.
“Wie een zonnepaneel ziet als hij of zij door het raam kijkt, lijkt sneller te beslissen om er zelf ook eentje te installeren”, zegt onderzoekster Leonie Wenz van het Potsdam Institute. “Maar je zou denken dat andere factoren belangrijker zijn, zoals inkomen, opleidingsniveau of mond-tot-mondreclame binnen je sociale netwerk. Daarom hielden we ook rekening met al die variabelen, en we waren verrast door de conclusie: geografische afstand is wel degelijk de belangrijkste factor. Hoe meer zonnepanelen er in de buurt van mijn huis te vinden zijn, hoe waarschijnlijker het is dat ik er ook een installeer.”
Kantelpunt
Het groepsdruk-effect halveert als de afstand van de zonnepanelen meer wordt dan een voetbalveld, zegt haar collega Anders Levermann van de Columbia University in New York, die ook meewerkte aan de studie. “Het ‘besmettingseffect’ is het sterkste binnen een kleine straal rond het huis en neemt exponentieel af met de afstand. Het is een bijzonder robuuste relatie die vooral opvalt in wijken met een lager gemiddeld inkomen.”
De wetenschappers verwachten dat hun onderzoek interessant is voor overheden die de opmars van zonne-energie willen stimuleren.
“De resultaten tonen aan dat enkele zonnepanelen toevoegen in wijken waar ze nog niet voorkomen, een gemeenschap kan enthousiasmeren”, zegt Levermann. “Als nieuwe zonnepanelen leiden tot nog meer zonnepanelen, kan dat een soort kantelpunt genereren – een positief kantelpunt in dit geval.”