• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Circulair Organiseren: value for many (3)

13 september 2015|doorJan Jonker|incirculaire economie

In het kader van werk-in-uitvoerig rond Nieuwe Business Modellen en de WEconomy raak ik de laatste tijd steeds meer gefascineerd door de Circulaire Economie (CE). Er is onmiskenbaar sprake van ‘booming’ aandacht hiervoor. Maar wat is de CE vooralsnog meer dan een aantrekkelijk ontwerp-idee voor een andere economie? Moeten we niet in snel tempo de inhoud van dat idee gaan uitwerken? Wat betekent het echt als we circulair gaan organiseren? Mijn bijdrage aan dat relevante debat is een serie columns over verschillende aspecten van de CE.

In een eerste column heb ik een verkenning geschetst van de CE aan de hand van principes, processen en praktijken. In een tweede column heb ik het onderscheid tussen competitie- versus coöperatie- denken wat verder uitgewerkt in relatie tot de consequenties die dit heeft voor waardecreatie. In deze column wil ik het idee van waardecreatie weer wat verder uitwerken, om te eindigen bij het idee van een ‘performance cycle’.

Waardecreatie

Bij waarde draait het om de tastbare en niet-tastbare voordelen, het belang of de betekenis van een product, dienst of een combinatie daarvan. Dat wat van waarde is voorziet in een latente of manifeste behoefte. Waarde is daarom doorgaans subjectief. Er zijn alle mogelijke warden te onderscheiden, zoals economische, ecologische, emotionele en symbolische. Waarde groeit niet aan een boom, maar komt tot stand op basis van een (interactief) proces. Dit is de essentie van waardecreatie. Bij waardecreatie spelen daarom co-creatie, partnerships en netwerken een belangrijke rol. Door het delen en uitruilen van bijvoorbeeld kennis, expertise en netwerken creëren partijen, die betrokken zijn in dat proces, samen nieuwe waarde. Hoe dat gebeurt, kan afgeleid worden aan de hand van het business model dat partijen samen hanteren. Een business model geeft immers inzicht in de logica van waardecreatie gegeven een bepaalde belofte.

Toegevoegde waarde

Sinds Michel Porter begon over de ‘value chain’ (1985) – maar hij was zeker niet de eerste – gaan we er van uit dat waarde tot stand komt omdat partijen opeenvolgend in een proces waarde ‘toevoegen’. Kern is dat door te bewerken (van staal naar motoronderdelen) of uit te breiden met andere producten of diensten (niet alleen een auto, maar ook een auto met chauffeur) er steeds meer waarde ontstaat. Wie een paar definities opzoekt en met elkaar vermengd leest dan:’ waardecreatie is de waardevermeerdering die ontstaat bij de omvorming van grond- en hulpstoffen in eindproducten en halffabricaten en resulteert in de waardeverhoging die bij een product optreedt als het product verder wordt verwerkt’. Kern is het verschil in de toename van waarde tussen begin (input) en einde (output). Impliciet spreekt deze toelichting van louter financiële waardevermeerdering. Dat is jammer, want toegevoegde waarde wordt zo een louter monetair begrip, terwijl waardecreatie veel rijker en breder is.

Waardepiramide

In de CE (afkomstig uit het denken over de bio-based economie) doet het begrip waardecascadering opgeld. Dat betekent dat alle componenten (van een biomassa) zo goed mogelijk benut worden met als eerste de componenten met de hoogste toegevoegde waarde. Het op die manier ordenen van de componenten leidt tot een waardepiramide. De waardepiramide laat zien dat de toegevoegde waarde bepaald wordt door de toepassing. Door de optelsom van de zo hoog mogelijke waarden van de diverse componenten kan een grondstof/bio-massa in zijn totaliteit meer opleveren dan wanneer het product als geheel alleen wordt gebruikt voor de productie van bijvoorbeeld elektriciteit of warmte. Dit is dus het omgekeerde van het gezegde dat de het geheel meer is dan de som der delen. Bijgaand schema laat het idee van een waardepiramide heel mooi zien voor bio-massa.

waardepyramide

Bron: www.betaprocess.eu

Waardecreatie, toegevoegde waarde en waardecascadering blijken drie termen die over waarde spreken, maar fundamenteel verschillen in betekenis. . Dat heeft vermoedelijk alles te maken met het achterliggende denken (sociale wetenschappen, economie en biologie/chemie) waaruit deze termen afkomstig zijn. In een transitie naar een andere economie zijn alle drie de begrippen van waarde – maar hoe ze met elkaar een nieuw geheel kunnen vormen, is vooralsnog de vraag. Hier is nog het nodige denkwerk te verrichten. Food for thought dus. Als U daar aan wilt bijdragen bent u van harte welkom. Ondertussen wil ik na deze verkenning van waarde verder gaan met het uitwerken van het onderscheid tussen een ‘life cycle’ en een ‘performance cycle’. Op naar de volgende column.

Jan Jonker is hoogleraar Duurzaam Ondernemen aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Daarnaast bekleedt hij de Pierre de Fermat leerstoel aan de Toulouse Business School in Frankrijk. Zijn werk concentreert zich op drie samenhangende thema’s: de opkomst van de WEconomy, het ontwikkelen van nieuwe business modellen en anders denken over geld of te wel ‘hybride bankieren’. Recent schreef hij met 40 co-auteurs ‘Nieuwe Business Modellen; Samen werken aan waardecreatie’.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Circulair Organiseren: value for many (2)Circulair Organiseren: value for many (4) Over LCA, C2C en de ‘performance...
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten