Original Beans en Vandebron werken samen om ‘s werelds eerste 100% consument-gefinancieerde regenwoud conservatie-project te starten. De samenwerking is een van de meest innovatieve manieren om het regenwoud te beschermen. Consumenten kunnen rechtstreeks en meetbaar bijdragen door middel van hun energieleverancier en chocolademerk.
Vandebron laat iedereen zelf 100% duurzame energie kopen van onafhankelijke producenten, zoals boeren met een windmolen op hun erf.
Original Beans verbouwt zeldzame cacaobonen in afgelegen regenwouden, zoals in Ecuador. Om het voor Nederlandse huishoudens mogelijk te maken om hun energievoorziening volledig CO2-neutraal te maken, kunnen klanten van Vandebron de uitstoot van hun gasverbruik compenseren met emissierechten van lokale cacaoboeren. De betalingen daarvoor gaan rechtstreeks naar het project.
Het project
Ecuadoraanse boeren hebben zich gecommitteerd aan het behoud van een van de meest bedreigde regenwouden in de wereld: het nevelwoud van Mache Chindul in de provincie Esmeraldas. Het is een van de laatste toevluchtsoorden van de bedreigde bruinkopslingeraap, en van oorsprong groeit de wereldberoemde Arriba cacao hier.
De mensen in Mache Chindul hebben lang in harmonie met het land geleefd, maar lage cacaoprijzen en illegale houtkap bedreigen hun bestaan én het woud.
Het project betaalt middels cacao-inkoopcontracten voor een lange periode voor de lokale cacao infrastructuur en trainingen voor gemeenschappen. Op deze manier worden de inwoners gesteund in het behouden van hun tradities en hun ecosystemen.
“We geloven dat het mogelijk is om alles terug te geven wat we consumeren. Om dat te doen moeten leveranciers nieuwe productieketens opzetten, terwijl ze klanten een eenvoudig product bieden. Goeie energie en ‘s werelds beste chocolade, rechtstreeks van boeren: regenwoud conservatie is nog nooit zo eenvoudig geweest”, zegt Philipp Kauffmann, oprichter en directeur van Original Beans: “Normaal worden dit soort producten of diensten gefinancierd door overheden of stichtingen, maar hier neemt de consument de leiding.”