Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd is de interesse voor elektrotechniek langzaam een overtuiging geworden. Meteenautoverkopen.nl geeft een update over hoe het ervoor staat bij de overheid en welke plannen autobedrijven hebben op het gebied van elektro-ondersteuning.
Formule E-team gaat verder
Dat Nederland een toekomst met elektrisch vervoer ambieert, blijkt wel uit het bestaan van het Formule E-team. Dit team heeft als doel de ontwikkelingen die plaatsvinden rond elektrisch vervoer te stimuleren. Aan de hand van actieplannen en diverse werkgroepen wordt ervoor gezorgd dat het niet alleen maar bij plannen maken blijft. In de werkgroepen werken het bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid samen om de plannen in de praktijk te brengen. Onlangs is de samenwerking verlengd en is het team van start gegaan met ‘Green Deal Elektrisch Rijden 2016-2020’. Het ultieme doel is dat er in 2020 75.000 particulieren in een elektrisch voertuig rijden. Nu is het nog voornamelijk de zakelijke markt, waarin de transitie naar elektrisch vervoer te zien is. Het realiseren van betere laadinfrastructuur én het stimuleren van de aankoop van tweedehands elektrische auto’s zijn maatregelen die dit moeten veranderen.
Ambitieuze plannen van Volvo en Volkswagen
Een van de doelen van het Formule E-team is dat in 2020 circa 10 procent van de nieuw verkochte personenauto’s elektrisch is of een stekker heeft. Of dit lukt hangt mede af van het aanbod van elektrische auto’s. Als er één autobedrijf is dat inzet op de elektrische auto, dan is het het Zweedse Volvo wel. Tot 2025 willen zij een miljoen auto’s met elektro-ondersteuning verkopen. De topman van Volvo heeft laten weten dat Volvo van elk model minimaal twee hybride versies gaat produceren. Bovendien staat voor 2019 de lancering van een volledig elektrische auto gepland, waar nu nog niets over bekend is.
Een ander automerk dat volop bezig is met openbaar vervoer is de Duitse autobouwer Volkswagen. De komende drie tot vier jaar lanceren ze in China zeven elektrische en plug-inhybride modellen. Een van de modellen is onlangs gepresenteerd en wordt een grote SUV, de eerste van een SUV-modellenoffensief. Indien succesvol, zullen we de modellen waarschijnlijk ook snel op de Nederlandse markt zien verschijnen. Ook het Japanse Honda zet in op de transitie van brandstofauto’s naar hybride en elektrische auto’s. Rond 2030 moet ongeveer 66 procent van de nieuwe verkochte auto’s elektro-ondersteuning hebben. Honda heeft hiervoor plug-inhybrides, elektrische auto’s maar ook modellen met een brandstofcel op de planning staan.
Bij de introductie van de elektrische auto op de markt voor particulieren liggen er ook valkuilen op de loer. De accu’s en batterijen zijn nu nog niet toereikend om dezelfde prestaties als auto’s op brandstof te kunnen leveren en de vraagprijs van elektrische auto’s is voor de gewone consument vaak nog een te grote investering. Ondanks de combinatie van de ontwikkeling bij autobedrijven en de stimulerende maatregelen van de overheid, wordt het nog een uitdaging om de ambitieuze doelstellingen te halen.