• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

De invloed van nieuws op sociale media

7 augustus 2020|dooronze correspondent

sociale media

Laten we er vooral niet omheen draaien: Is er iemand in de zaal die jonger dan 40 jaar is die zijn of haar dagelijkse portie nieuwsvergaring van de kijkbuis haalt? We betwijfelen het. Meer dan ooit is sociale media het platform waar nieuwsberichten tot ons komen. Denk aan bijvoorbeeld Facebook, waar een van je vrienden een tranentrekkend bericht over bosbranden in Australië deelt. Als je bij Twitter de startpagina opent, komen er gelijk nieuws-gerelateerde berichten voorbij. 

In dit artikel laten we zien wat de invloed van nieuws op sociale media is, hoe we ons aangetrokken voelen tot bepaalde berichten en hoe we (soms onbewust) omgaan met nieuwsberichten.

Sociale media creëert betrokkenheid

Wanneer je het NOS-journaal kijkt en er komt een bepaald item voorbij, dan kun je daar iets van vinden. Je kunt dan wel tegen de televisie praten, maar dat geeft weinig voldoening. Op sociale media kun je veel beter je ei kwijt. Zo kun je je mening geven, discussiëren en (helaas) met anderen in de clinch raken.  

Er zijn een heleboel voorbeelden van nieuwsberichten waarbij er duizenden reacties en talloze discussies gevoerd werden. Sociale media creëert dus in ieder geval betrokkenheid.  

Jouw eigen ‘gedrag’ bepaalt wat je te zien krijgt

Dat is dus echt zo. We geven je een voorbeeld. Bezoek je weleens een casino online? Grote kans dat er dan advertenties naar boven komen die hieraan gelinkt zijn. Bij Facebook kun je bijvoorbeeld op de ‘Vind ik leuk’-knop klikken van een bepaalde pagina. De consequentie is dat er dan veel berichten op je tijdlijn verschijnen die van de desbetreffende pagina afkomstig zijn. 

Hetzelfde geldt dus voor berichten van nieuwspagina’s. Je krijgt niet elk bericht te zien, alleen de berichten die veel betrokkenheid genereren. Hiermee worden het aantal ‘likes’, ‘shares’ en ‘comments’ bedoeld.

Adverteerders pikken een graantje mee

Stel je voor dat je een film kijkt. Je zit er helemaal in opeens komt er die verschrikkelijk irritante reclame tussendoor. Op sociale media wordt daar een stuk slimmer op ingespeeld. Adverteerders kiezen vaak voor betaalde promoties en bereiken hier een veel groter en doelgerichter publiek mee dan dat zij bijvoorbeeld een kostbaar televisiespotje maken die slechts enkele seconden waarneembaar is.

Hoe werkt het algoritme van sociale media (en hoe omzeil je die) ? 

Sommige berichten genereren een stuk minder commentaren en ‘Vind ik leuks’-dan anderen. Hoe kan dat nu precies? Het antwoord daarop is simpel: het sociale mediaplatform waar jij op zit, maakt gebruik van een algoritme. Zij bepalen en tonen dus eigenlijk wat voor jou belangrijk is of tot welk bericht jij je aangetrokken voelt.

Dit gebeurt aan de hand van heel erg veel aspecten. Het kan dus zijn dat je een update van een vriend, of een bepaald nieuwsbericht, helemaal niet te zien krijgt omdat er voor jou bepaald is dat het niet interessant genoeg is. Wil je weten hoe je deze procedure in zijn werk gaat, dan kun je hier klikken voor een eenvoudige uitleg. We hopen dat je met deze informatie vooruit kunt.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Laadprijzen elektrische auto ondoorzichtigJongeren besmetten anderen net zo vaak met corona
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten