like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

De waterstofauto als rijdende energiecentrale

Van: op 22 november 2016

Hyundai i35 waterstofautoOnderzoekers van de TU Delft hebben een stopcontact als elektriciteitsuitgang gemonteerd op de Hyundai ix35 Fuel Cell, een elektrische auto die rijdt op waterstof. Dat maakt van de emissieloze Hyundai ix35 Fuel Cell een energiecentrale op wielen. Dit is een Europese primeur.

De onderzoeksgroep Future Energy Systems van de TU Delft doet onderzoek naar verschillende geïntegreerde systeemtoepassingen van brandstofcellen. Bij voorbeeld in het programma Car as Power Plant. Ad van Wijk is de leider van de groep.

‘De installatie van het stopcontact als elektriciteitsuitgang is een grote stap voorwaarts in een toekomst waarin waterstofauto ’s een bijdrage leveren aan schone mobiliteit en duurzame energievoorziening’, zegt Frank Meijer, hoofd van de afdeling Waterstof Elektrische Mobiliteit van Hyundai. Waterstofauto ’s produceren elektriciteit, warmte en schoon water. Die kunnen worden gebruikt in huizen, scholen en kantoren.

 

Elektriciteit voor tien huizen

De Hyundai ix35 Fuel Cell kan 10 kW vermogen leveren. Dat is genoeg om gemiddeld tien huizen te voorzien in hun elektriciteitsgebruik. De auto is in staat elektriciteit te leveren aan het elektriciteitsnet of direct aan een woning, bijvoorbeeld als aanvulling op zonne- en windenergie. Deze toepassingen worden in de volgende fase onderzocht en getest.

De Hyundai ix35 Fuel Cell is de eerste commercieel inzetbare waterstofauto ter wereld. Momenteel rijden er meer dan 250 Hyundai-waterstofauto’s in Europa, verdeeld over dertien landen. Dat is meer dan alle waterstofauto’s van alle andere fabrikanten bij elkaar.

 

Hyundai wil de groenste worden

Hyundai wil in de voorhoede gaan opereren als het om milieuvriendelijkheid gaat. Daarom komt het merk met een hele serie modellen met alternatieve aandrijving. Volgens het plan '2020.22.2' wil Hyundai in 2020 wereldwijd 22 modellen met alternatieve aandrijflijn in het gamma hebben. Naast twee auto's op waterstof gaat het om twaalf reguliere hybrides, zes plug-inhybrides en twee volledig elektrische auto's.

 

Ionic in drie varianten

Met de recente introductie van de Ioniq wordt een eerste flinke stap gezet. De auto is met drie verschillende aandrijflijnen verkrijgbaar: gewoon hybride, plug-in hybride en ten slotte volledig elektrisch. Het uitgangspunt dat een schone auto voor iedereen bereikbaar moet zijn maakt Hyundai waar met een vanaf prijs van onder €23.000,-

hyundai inoniq

Hyundai geeft de Ioniq Electric een extra impuls door een samenwerking aan te gaan met energiebedrijf Eneco en met Fastned, de leverancier van snellaadstations voor elektrische auto’s. Bij het laadpakket is 5 jaar hosting, garantie, service en onderhoud van het laadpunt inbegrepen. Daarbij hoort ook een universele oplaadpas waarmee de Hyundai Ioniq Electric bij openbare laadpunten is op te laden.

 

De belofte van waterstof

Hoewel waterstof nog een flinke achterstand heeft op elektrische auto's op batterijen, kan die wel eens snel worden ingehaald als het gaat om de systeemtoepassing van de waterstofauto. De belangrijkste stap is het bouwen van voldoende tankstations. Over 3 jaar moeten dat er 20 zijn. Daar is in Nederland nu een begin mee gemaakt. Andere Europese landen, zoals Duitsland en de Scandinavische landen, zijn daar al eerder mee begonnen en liggen ruim op ons voor. Maar we komen er aan.

 

Lees meer over: ,

Meer artikelen uit de categorie: Inzicht



 


Reacties: (7)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Jan Stelwagen schreef:

    Als de waterstof auto zelf waterstof uit stroom kan maken dan zijn de waterstof tankstations niet nodig.

  2. redactie schreef:

    @voerman: voor nachtelijke wind hoef je niet naar de Sahara, die hebben we hier ook, en de stroom daarvan vindt nauwelijks afnemers. Een brandstofcel en een tankstation naast de windparken is dan niet zo’n raar idee…

  3. voerman schreef:

    we kunnen toch heel eenvoudig op plekken waar eeuwig de zon schijnt en ‘s nachts ook nog de wind waait(sahara) zeewater ontleden.de waterstof kunnen we in vloeibare toestand op schepen of in tankauto’s transporteren en dan begint het toch aardig schoon te worden.

  4. Henk schreef:

    Leuk als H2 uit zonne of windstroom wordt opgewekt maar helaas wordt 95% van de H2 uit aardgas gehaald waar de vrijgekomen CO2 dan zo de atmosfeer ingaat. Hoezo schoon?

  5. Peter schreef:

    H2 wordt iedere gediskwalificeerd vanwege de bron of rendement van opwekking. Met die bron ben ik het eens. Maar we kunnen best hydrolyse toepassen. Als de zon gratis schijnt, dan is dat rendement toch niet zo’n punt? We hadden vroeger ook geen probleem met de lage rendementen van brandstof. Bovendien zie ik een mooi zoekgebied voor panelen. Zo’n 1000km2 in het midwesten. Is gelijk een mooie compensatie voor de gaswinning in het noordoosten. Dak genoeg daar.

  6. Ron schreef:

    Inderdaad, hoeveel energie moet er in om H2 te maken. Hoeveel rendement heb ik uiteindelijk op de wielen of als stroom in huis?

    Als ik 50 kWh in een auto-batterij stop (liefst met zonnestroom) en daar ‘s nachts 1 kWh van gebruik, maakt dat niet zo veel uit voor de auto. Die 1 kWh hoeft dan niet door iets anders opgewekt te worden. (‘t Is alleen dat het gros veel méér gebruikt dan 1 kWh per nacht.)

    Hetzelfde met bio-ethanol. Als het rendement van een auto 30% is, zijn van een hectare koolzaad (wat het rendement ook moge zijn van koolzaad naar ethanol) 3.000 m2 nuttig en 7.000 m2 pure warmte.

  7. Dick van Elk schreef:

    Hoogste tijd om de oplossing NIET aan een product te verbinden maar de achterliggende processen te analyseren en op te lossen. H2 is (helaas) geen energiebron. Net zo min als een elektrische auto een energiecentrale is…