• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Elektrische auto’s gaan sneller laden buiten piekuren

17 december 2015|doorredactie|inelektrische auto

transitie deeleconomieTientallen berijders van een elektrische auto doen een jaar lang mee aan het onderzoeksproject Flexpower. Hun elektrische auto’s worden na het inpluggen niet meteen op  vol vermogen geladen totdat de accu vol is. In plaats daarvan laden ze flexibel op. Dat betekent sneller opladen buiten de piekuren op het elektriciteitsnet en langzamer binnen de piekuren. Zo worden de mogelijkheden onderzocht om elektrische auto’s vooral te laden op de momenten dat er weinig vraag naar stroom is en veel aanbod van duurzame stroom uit zon en wind.

Om ervaring op te doen met flexibel laden en Smart Charging, is een proef gestart waarbij deelnemers met daarvoor geschikte volledig elektrische auto’s* op hoger vermogen kunnen laden buiten de piekuren (buiten 17.00-19.00 uur). Door een technische aanpassing van de laadpaal wordt de auto zo’n 25 procent sneller geladen dan normaal. In de piekuren wordt tijdelijk met minder vermogen geladen, tot 50 procent langzamer. Technisch betekent dit dat in de piek het laadvermogen gaat van 16 Ampère naar 8 Ampère en buiten de piek van 16 Ampère naar 20 Ampère.

Ook berijders van een plug-in-hybride auto, die niet kunnen profiteren van sneller laden, doen mee met het onderzoek. Zij kunnen, in ruil voor het laden buiten de piekuren, kiezen uit 70 euro cash back, een deelname in zonnedelen (zonnepanelen) of lokaal opgewekte duurzame stroom.

Laden op het beste moment

Met dit voordeel simuleert het onderzoek het prijsvoordeel dat in de toekomst kan ontstaan met flexibele energietarieven. Als elektrische auto’s vooral gaan laden op de momenten dat het grootste duurzame stroomaanbod (uit zon en wind) beschikbaar is en er tevens weinig vraag is, wordt laden goedkoper. Op die momenten zullen de stroomprijzen het laagst zijn. Omdat elektrische auto’s veel stroom vragen en omdat auto’s een groot deel van de dag stil staan (96 procent) bieden ze enorme potentie om flexibel stroom te vragen. Op deze wijze worden pieken in het aanbod van stroom uit zon en wind opgevangen en wordt voorkomen dat er te grote drukte op het stroomnet ontstaat op de momenten dat er toch al veel vraag naar stroom is.

Charge me now

Deelnemers hebben de mogelijkheid tijdelijk weer de gebruikelijke wijze van laden aan te zetten via de ‘Charge me now’ optie. Met behulp van een App of tweede laadpas kunnen ze tijdelijk weer gewoon laden. Gedurende het onderzoek wordt drie keer een enquête afgenomen bij de deelnemers.

Het onderzoeksproject FlexPower is een initiatief van ElaadNL, Liander, TU Eindhoven, The New Motion, GreenFlux en EVnetNL.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
De circulaire economie begint lokaalDuurzame paling bestaat niet
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten