• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

EV aankoopsubsidie voor particulieren van kracht

9 juni 2020|doorredactie|inelektrische auto, subsidie

polestar1

RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck is blij dat particulieren eindelijk gebruik kunnen maken van een aanschafsubsidie voor een zero emissie auto. Van Eijck is wel minder te spreken over het feit dat de regeling alleen geldt voor auto’s met een actieradius van meer dan 120 km. Bovendien vallen waterstof-elektrische auto’s buiten de regeling doordat de subsidie is beperkt tot auto’s met een aanschafwaarde van maximaal 45.000 euro. RAI Vereniging blijft daarom aandringen op verbreding van de regeling zodat de keuze voor de consument toeneemt en alle technieken een kans krijgen.

Vanaf 1 juli aanstaande kunnen particulieren die een nieuwe of gebruikte zero emissie auto willen aanschaffen of privé leasen, gebruik maken van een subsidie van 4.000 euro respectievelijk 2.000 euro. Autokopers hoeven echter niet tot 1 juli te wachten, maar kunnen vanaf vandaag al een auto kopen en met terugwerkende kracht tot 4 juni de subsidie aanvragen.

Van Eijck is blij dat in navolging van de zakelijke rijders, ook de particulier een aankoopimpuls krijgt: “Het overgrote deel van de Nederlandse automobilisten is particulier, maar vooralsnog is zo’n 80 procent van alle emissieloze auto’s zakelijk geregistreerd. Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen is het daarom essentieel dat net als de zakelijke automobilist ook de particuliere automobilist verleid wordt om emissieloos te rijden. Daarnaast onderstreept Van Eijck dat de aankoopsubsidie van groot belang is nu de autobranche zwaar lijdt onder de coronacrisis.

Beperkingen loslaten

Van Eijck is minder te spreken over het feit dat de regeling alleen geldt voor auto’s met een actieradius van 120 km of meer. “Die grens heeft geen juridische grondslag en is arbitrair besloten. Hierdoor worden bepaalde merken en modellen feitelijk onverkoopbaar gemaakt en verdwijnen mogelijk van de Nederlandse markt. Daar is niet alleen de fabrikant, maar bovenal de consument de dupe van.” Ook betreurt Van Eijck het dat de regeling beperkt is tot auto’s met een aanschafwaarde tot maximaal 45.000 euro. Hierdoor vallen ook waterstof-elektrisch aangedreven auto’s buiten de regeling, terwijl ze in de zakelijke markt wel een lage bijtelling hebben.

Volgens Van Eijck is waterstof een onmisbare schakel in de energietransitie voor alle soorten voertuigen, waaronder personenauto’s. Maar op moment dat wij deze kansrijke techniek niet stimuleren, komt de ontwikkeling in Nederland onvoldoende opgang. Dit raakt niet alleen onze klimaatdoelen, maar maakt Nederland ook minder aantrekkelijk voor investeringen uit binnen- en buitenland. Volgens van Eijck moet de 45.000-eurogrens voor waterstof-elektrische auto’s daarom worden losgelaten en net als in de zakelijke markt gestimuleerd worden.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • uitstoot
    Dashboard Duurzaamheid: nieuwe data over klimaat, natuur en milieu2 september 2025 - 13:42
  • winkel
    Junkfood in supermarkt minder zichtbaar: minder verkoop29 augustus 2025 - 14:21
  • links rechts politiek
    Peilingen: de VVD loopt leeg, moet Yesilgoz weg?27 augustus 2025 - 08:00
  • satelliet met zonnepanelen
    Zonnepanelen in de ruimte: lossen die het energieprobleem van Europa op?26 augustus 2025 - 10:10
  • man
    Let op bij aankoop refurbished smartphone26 augustus 2025 - 09:07

Inzicht

  • polycrisis
    Door de polycrisis, naar een duurzame wereld30 augustus 2025 - 08:42
  • de weg naar een groene toekomst
    Een duurzame toekomst maken: lessen uit acht visies19 augustus 2025 - 17:25
  • big agro
    Hoe de agro-lobby gezonde landbouw de grond in boort23 juni 2025 - 11:10

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Bestrijdingsmiddelen hopen op in natuurgebiedWereldeconomie kwetsbaar voor crash in oliesector
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten