like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Hij is er, de betaalbare auto op waterstof

Van: op 18 januari 2015

toyota Mirai op waterstofToyota rekende bij de Japanse marktintroductie van de Mirai, afgelopen december, op zo’n 400 orders voor het volledige jaar 2015. Inmiddels zijn er nu al meer dan 1.500 exemplaren van deze auto op waterstof verkocht in Japan. De enorme populariteit zal voor de leveringstermijn van de Mirai (Japans voor toekomst) gevolgen hebben. Kopers zullen langer op hun waterstofauto moeten wachten dan oorspronkelijk gepland.

Het succes is niet verwonderlijk: kostte een auto op waterstof tot voor kort nog minstens een paar ton, de Mirai gaat in de VS voor zo’n $ 45.000,- naar zijn eigenaar. Dank allerlei fiscale voordelen natuurlijk, maar toch. Als hij naar Nederland komt zal de prijs hier naar verwachting rond de € 70.000,- liggen.



Zakelijke markt én particulieren kopen Mirai
Zo’n 60% van de orders komt van overheden op verschillende niveaus en van fleetowners. De overige 40% komt voor rekening van particulieren, die aangeven duurzaam en volledig emissieloos te willen rijden. Het overgrote deel van de Mirai’s zal zijn weg vinden naar Tokio en de prefecturen Kanagawa (Yokohama), Aichi (Nagoya en Toyota City) en Fukuoka.

Auto op waterstof: ultraschoon
De Toyota Mirai is Toyota’s inlossing van de belofte van een schonere wereld voor iedereen. De Mirai heeft een actieradius van een conventionele auto en rijdt op waterstof én zuurstof uit de buitenlucht. In de door Toyota zelf ontwikkelde Fuel Cell Stack worden deze twee componenten bij elkaar gebracht en wordt er elektriciteit geproduceerd op basis van een ultraschone chemische reactie. Het afvalproduct is namelijk alleen water.

Nog niet in Nederland
Toyota is met de start van de verkoop van de Mirai begonnen in Japan. Amerika volgt binnenkort. Europese landen met een goede waterstof(tank)infrastructuur komen later dit jaar aan de beurt en wie geen tankstations heeft krijgt hem niet. De Nederlandse markt moet daarom nog even geduld hebben. Toyota doet voorlopig geen uitspraken over de introductie op de Nederlandse markt, in de wandelgangen wordt 2017 genoemd.

Lees meer over: ,

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws



 

Reacties: (14)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Otto Willemsen schreef:

    1 kg waterstof brengt je 100 km. de prius of een tesla doen 100 km elektrisch op tussen 12 en 20 kWh. 1 kg waterstof kost 12 euro. en 12 kWh thuis 2,5 euro.
    daarnaast kost 1 kg waterstof produceren 50 kWh stroom. dus forget it. waterstof wordt hem niet. Waterstof vervangt de accu en Lood (85) en Li Ion (95%) hebben veel beter rendementen. qua materiaal is de brandstofcel ook iets wat gemaakt wordt zeldzame metalen net als de accu. dus voor transitie:
    stap 1 energie opwekken die je direct nuttig kunt gebruiken. mix van o.a. zon, wind en hydro
    stap 2 opslag voor een etmaal in accus
    stap 3 laatste 20% maximaal, uit power to gas, uit biomassa enz.

    in de natuur komt waterstof niet voor en compressie enz. kost ook veel energie….. brandstofcel wellicht interessant voor warmte. dan met stroom en reformer uit CH4 waterstof maken dat de brandstofcel voedt, dan warmte en stroom maken met name in de winter. beter dan de stirling engine want de verhouding warmte tov stroom is veel gunstiger.

  2. Peter schreef:

    Waterstof technologie is geïntroduceerd door de oliebedrijven. De prijs van waterstof is vrijwel gelijk aan benzine. Dus ze kunnen ons verder onder hun duim houden. Ik ben voor vrijheid van beweging. Ik guns ze het geld niet. Ze hadden hiermee veel eerder moeten komen. Waarom zou ik dure waterstof betalen terwijl ik mijn auto goedkoop op stroom kan laden? Om hun van levensonderhoud te voorzien? Nee. Oliebedrijven verdienen de doorstart niet. Weg ermee naar het museum.

  3. G.Smouter schreef:

    Tussen het jaar 2000 en 2012 heeft Hyundai kans gezien een productie rijpe waterstof aangedreven SUV in de markt te zetten. Waterstof motoren hebben (wat mij betreft) de toekomst en zijn meer generatie bestendig dan de normale fossiele brandstof verbruikende motoren. De ix35-fcev is inmiddels niet meer te bestellen, omdat de aangekondigde 100.000 stuks reeds ‘besteld’ zijn. hij werd onder de 65.000 euro aangeboden en op de A15 bij Rotterdam-Rhoon is er aparte waterstof tankstation voor bij geplaatst. De theologische component ontbreekt standaard bij Amerikaanse producten,omdat er per definitie niet generatie bestendig gewerkt wordt. En men geen verantwoording schuldig meent te zijn aan volgende generaties, laat staan aan God. De Koreanen hebben veel meer christelijk DNA in de samenleving. Burgers worden door hen niet als prooi gezien… De waterstof motoren maken gebruik van vervangbare energie, zonder de onbalans van het klimaat verder te verhevigen. Het is dan ook verrassend dat een Japans bedrijf nu opeens ook ‘generatie bestendig’ wil gaan produceren. Hyundai is overigens het op 1 na meest rendabele autobedrijf ter wereld, dus waarschijnlijk willen de Japanners daar ook een graantje van meepikken?

  4. Charley Dumerniet schreef:

    Check Stan Meyer op google als je hem nog niet kende.

  5. Ad van der Meer schreef:

    Waterstof word voorlopig vooral door het met stoom reformen van aardgas (methaan) gemaakt. Niks schoon dus.

    Waterstof door elektrolyse is bijzonder inefficiënt. Per km gerekend heb je meer dan het dubbele aantal Wh kwijt vergeleken met een elektrische auto. Niks efficiënt dus.

    Bovendien, om echt zero emission te gaan heb je *voldoende* duurzaam opgewekte elektriciteit nodig. Voorlopig komen we in Nederland nog ernstig te kort en dat betekent dat elektriciteit uit het “grijze” net komt.
    Zelfs Duitsland lukt het niet, want ze hebben eigenlijk alleen in het weekeinde groene stroom over. Een serieuze, industriële elektrolyse installatie zal 24/7 moeten draaien om zichzelf terug te betalen.

  6. bennieol schreef:

    nog enkele jaren dan heeft Nederland zomers ook energie over gaat gewoon door met zonnepanelen en windmolens.

  7. Ron schreef:

    Er is energie nodig om benzine te maken en uw auto heeft een rendement van 20%. Alles beter dan 20% rendement is groener dan benzine. Het gaat er over om van overschotten groene stroom waterstof te maken. Al met al een goede zet. (Al vind ik het prijsverschil Euro-Dollar weer verbazingwekkend. En… € 70.000 moet betaalbaar zijn?)

  8. Molinero schreef:

    Van figuren als J.P. moet het klimaat het niet hebben, dat is sinds de dagen van Balkenende al duidelijk!

  9. Adri Ros schreef:

    Mooie techniek maar met paar grote nadelen tov elektrische auto’s: 1 – Waterstof maken en terug omzetten in stroom geeft 2 x energie verlies. 2 – Infrastructuur waterstoffabrieken en waterstof pompstations vele miljarden duurder dan werken met bestaande stroomnet. 3 – Samen met de hoge prijs van de auto kan H2 dus niet voor een snelle introductie van duurzame energie zorgen.

    Gezien de steeds gevaarlijker wordende CO2-situatie, is een snelle transitie naar schone energie prio nr 1 voor ons als mensheid.

  10. J.P. schreef:

    Hier had net zo goed kunnen staan: ‘Hij is er, de betaalbare auto op diesel’.

    Het kost meer energie om waterstof te produceren, dan er bij verbranding aan energie ontstaat. Waterstof kan in het rijtje ‘duurzaam my ass’ samen met de elektrische auto en biobrandstof.

    Maar we houden van gadgets toch? Helemaal die met ‘goede marketing’. Slaap zacht…

  11. Dick van Elk schreef:

    Betaalbaar? nulletje teveel in de tekst? 80K€ zit volgens mij in het topsegment. Dan was de elektrische Hotzenblitz die De Winvogel in 1997 naar Nederland wilde halen met een berekende kostprijs tussen 5 en 6 duizend gulden een stuk goedkoper!

  12. Duurzame Fred schreef:

    Henk Koning heeft wel een punt.
    Het is wel goed dat deze ontwikkeling er is. We hebben voor de overtollige energie van zon en wind energie nog geen echte oplossing.
    Duitsland heeft vorig jaar 50 procent duurzaam opgewekt, 81 Terrawatt waarvan 18 Terrawatt aan Nederland is verkocht. Deze 18 Terrawatt kon Duitsland in eigen land dus niet kwijt. Het enige wat Duitsland kan doen is de overtollige elektrische energie omzetten in stoom. Maar iedereen weet dat stoom afkoelt. Als men in plaats van stoom een 2e opslagcapaciteit creëert, dan is dat prima. Nu nog de verliezen in kaart brengen.

  13. Erna schreef:

    Wordt alle waterstof voor deze auto’s ook met duurzame energie geproduceerd?

  14. Koning Henk schreef:

    Is dit nou duurzaam of een gadget?

    Mijn greenwash-radar heeft het er moeilijk mee, zeker omdat dit artikel de suggestie wekt dat duurzaamheid en auto-mobiliteit eventueel samen kunnen gaan.