Toyota rekende bij de Japanse marktintroductie van de Mirai, afgelopen december, op zo’n 400 orders voor het volledige jaar 2015. Inmiddels zijn er nu al meer dan 1.500 exemplaren van deze auto op waterstof verkocht in Japan. De enorme populariteit zal voor de leveringstermijn van de Mirai (Japans voor toekomst) gevolgen hebben. Kopers zullen langer op hun waterstofauto moeten wachten dan oorspronkelijk gepland.
Het succes is niet verwonderlijk: kostte een auto op waterstof tot voor kort nog minstens een paar ton, de Mirai gaat in de VS voor zo’n $ 45.000,- naar zijn eigenaar. Dank allerlei fiscale voordelen natuurlijk, maar toch. Als hij naar Nederland komt zal de prijs hier naar verwachting rond de € 70.000,- liggen.
Zakelijke markt én particulieren kopen Mirai
Zo’n 60% van de orders komt van overheden op verschillende niveaus en van fleetowners. De overige 40% komt voor rekening van particulieren, die aangeven duurzaam en volledig emissieloos te willen rijden. Het overgrote deel van de Mirai’s zal zijn weg vinden naar Tokio en de prefecturen Kanagawa (Yokohama), Aichi (Nagoya en Toyota City) en Fukuoka.
Auto op waterstof: ultraschoon
De Toyota Mirai is Toyota’s inlossing van de belofte van een schonere wereld voor iedereen. De Mirai heeft een actieradius van een conventionele auto en rijdt op waterstof én zuurstof uit de buitenlucht. In de door Toyota zelf ontwikkelde Fuel Cell Stack worden deze twee componenten bij elkaar gebracht en wordt er elektriciteit geproduceerd op basis van een ultraschone chemische reactie. Het afvalproduct is namelijk alleen water.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan als ondersteunend lid. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Nog niet in Nederland
Toyota is met de start van de verkoop van de Mirai begonnen in Japan. Amerika volgt binnenkort. Europese landen met een goede waterstof(tank)infrastructuur komen later dit jaar aan de beurt en wie geen tankstations heeft krijgt hem niet. De Nederlandse markt moet daarom nog even geduld hebben. Toyota doet voorlopig geen uitspraken over de introductie op de Nederlandse markt, in de wandelgangen wordt 2017 genoemd.