• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Hoe duurzaam is elektrisch rijden nu eigenlijk?

24 oktober 2017|doorPeter van Vliet|inmobiliteit

polestar elektrische auto

De nieuwe elektrische ster van Volvo zet maar liefst 600 pk op het asfalt, toch mooi 70 paarden meer dan een Tesla X. Ik moet bekennen dat ik hem mooi vind. Maar met droge ogen beweren dat je met zo’n apparaat duurzaam bezig bent vind ik toch wel een heel boute bewering.

Daar zijn ze in Noorwegen inmiddels ook over aan het nadenken, getuige de discussie om een Tesla-tax in te voeren op elektrische auto’s die meer dan twee ton wegen. Met het bijbehorende vermogen rukken ze kennelijk het asfalt van de weg als er een beetje wordt gespeeld met al die pk’s. Wat vervolgens op kosten van de gemeenschap mag worden gerepareerd.

Wie een Hummer voor zijn deur zet met een vergelijkbaar gewicht en maar de helft van dat vermogen wordt in groene gemeenschappen al snel als aso weggezet. Want een Hummer is iconisch onduurzaam. Van een Hummer wordt de CO2 uitstoot tijdens groene verjaardagsconversaties breed uitgemeten. Maar wie kent de CO2 voetafdruk van de productie van een massieve Tesla-batterij? En wie weet hoeveel van die energiedozen een gemiddelde elektrische auto tijdens zijn leven nodig heeft? Hoeveel schaarse aardmetalen daar in verwerkt worden? Of hoe het merendeel van de stroom wordt opgewekt om ze op te laden?

Het probleem voor de industrie is natuurlijk dat lelijke kleine elektrische autootjes niet lekker verkopen. Dan is het wel zo handig om er een sexy imago aan te plakken, zodat potentiële berijders van zo’n spaarmobieltje toch een beetje Tesla of Polestar gevoel krijgen. Maar het blijft wringen om met zulke excessieve overdaad duurzaamheid te pretenderen.

Eigenlijk krabben we hiermee nog maar aan het oppervlak. De werkelijke problemen gaan dieper. Een zo’n probleem schuilt in de illusie dat als we maar elektrisch gaan rijden, we gewoon door kunnen gaan met meer kilometers maken. Maar een file van elektrische auto’s blijft gewoon een file die schaarse openbare ruimte bezet, tijd verkwist en aanzet tot toch weer meer asfalt uitrollen.

Een ander probleem is de toenemende verspilling van grondstoffen en energie. Want de manier waarop nu elektrische auto’s worden geproduceerd is er één uit de vorige eeuw. Omdat die fabrieken er nu eenmaal staan en nog niet zijn afgeschreven. Efficiënt elektrische auto’s bouwen doe je op een bodemplaat waar batterijen en elektronica inzitten, en de motortjes stop je in de wielen. Meer is er niet nodig en zo kom je met een fractie van de capaciteit en het vermogen van een Tesla gemakkelijk duizend kilometer ver. Maar ja, de ouderwetse verspillende manier is goedkoper.

En dan is er de productieketen. In een elektrische auto, en vooral in de accu’s, zitten heel veel grondstoffen die van over de hele wereld, uit heel dubieuze landen en uit schaarse bronnen gewonnen moeten worden. Dat betekent milieuvervuiling, kinderarbeid, corruptie, eindeloos transport, kortom een hele waaier van duurzame, sociale en milieurisico’s die maar nauwelijks te overzien is. Sla dit rapport van Verisk Maplecroft er maar eens op na.

Wie toch denkt het milieu vooruit te helpen door elektrisch te gaan rijden heeft een lange adem nodig: wanneer je een middenklasse auto van een paar jaar oud vervangt voor een state-of-the-art duurzaam elektrisch exemplaar boek je pas na een jaar of 13 winst.

De meest duurzame optie lijkt voorlopig om met je bestaande mobiel zo lang mogelijk door te rijden en zo min mogelijk kilometers te maken (zolang het geen oude diesel is). Maar ja, dat maakt natuurlijk weinig indruk op de meeste buren…

Peter van Vliet

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • economische groei
    Sta innovatie alleen toe wanneer het ontgroei helpt16 mei 2025 - 09:38
  • Waterzuivering
    Minder uitstoot broeikasgas bij waterzuivering11 mei 2025 - 10:40
  • geo-engineering
    Britten gaan experimenteren met de atmosfeer, ondanks risico’s7 mei 2025 - 18:26
  • overshoot day
    Overshoot Day: Voetafdruk Nederland kleiner dan gedacht3 mei 2025 - 10:06
  • links rechts politiek
    Peilingen: NSC verdampt, Wilders’ PVV zinkt weg, brede linkse winst30 april 2025 - 08:00

Inzicht

  • boeren met de natuur
    Boeren, bomen en biodiversiteit: de terugkeer van levend land11 mei 2025 - 10:16
  • groene groei
    Groene groei is een sprookje, trap er niet in4 mei 2025 - 15:04
  • landbouw geen roofbouw
    Nederland Gifland: Van gezondheidsklachten tot verlies van biodiversiteit3 mei 2025 - 10:43

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
VPRO tegenlicht: mensen, goden en technologieVertrouwen in de toekomst heeft een nieuwe economie nodig
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten