Bijna de helft van de Nederlandse jongeren (48%) is zich tijdens de coronacrisis meer zorgen gaan maken over de samenleving. Dat blijkt uit een representatief onderzoek* van Young Impact, waaruit ook naar voren komt dat er ontevredenheid heerst over de mate waarin de politiek, scholen en influencers iets doen tegen maatschappelijke problemen.
Zo vindt de helft van de jongeren dat influencers te weinig aandacht vragen voor milieuvervuiling en 52% dat op school te weinig aandacht besteed wordt aan het klimaat. Gelukkig wachten jongeren niet alleen tot er iets verandert, maar willen ze zélf ook iets doen: 1 op de 3 jongeren wil graag een maatschappelijke bijdrage leveren, maar weet simpelweg niet hoe of waar te beginnen. Daarom roept Young Impact jongeren op om op 30 juni massaal in actie te komen. Op die datum vindt Young Impact Day plaats, dé nationale actiedag voor jongeren die dit jaar volledig in het teken staat van het klimaat.
Klimaatzorgen
57% van de jongeren (12 t/m 21 jaar) die meededen aan het onderzoek gaven aan zich in meer of mindere mate bezig te houden met het klimaat. Maar dit gaat zeker niet zonder grote zorgen. Zo denkt bijna de helft (42%) van hen dat milieuproblematiek de komende vijf jaar alleen maar zal toenemen. De opwarming van de aarde is de grootste klimaatzorg onder de jongeren (49%), gevolgd door het uitsterven van bepaalde diersoorten (40%).
De jonge generatie realiseert zich dat wanneer er niks aan het wereldwijde klimaatprobleem gedaan wordt, dit ernstige gevolgen heeft voor hun eigen toekomst. Er moet actie ondernomen worden, en snel. Hierbij kijken jongeren ook naar de politiek, hun school en influencers en daar valt volgens hen nog veel winst te behalen. Zo vindt maar liefst 56% van de jongeren dat de politiek te weinig doet tegen milieuvervuiling en zijn ze ook kritisch op de inbreng die zij mogen hebben als het gaat om beleid. Bijna de helft van de jonge respondenten (46%) vindt dat de landelijke politiek niet naar hun ideeën luistert als het gaat om maatschappelijke onderwerpen.
Young Impact Day
Er is ook goed nieuws: 74% van de ondervraagde jongeren geeft aan het belangrijk te vinden iets te doen voor iets of iemand anders. Daarom faciliteert jongerenorganisatie Young Impact hen om het heft in eigen handen te nemen. Op 30 juni vindt een nationale actiedag voor jongeren plaats – Young Impact Day – die dit jaar volledig in het teken staat van het klimaat. De komende weken roept Young Impact, door middel van een grootschalige online en offline activatiecampagne, duizenden jongeren op om Nederland te vergroenen. Het doel is om in totaal 10.000 vierkante meter beton te vervangen voor groen. Om dat te realiseren werkt Young Impact samen met hoofdsponsor ABN AMRO, dat het belangrijk vindt dat iedereen kan meedoen aan deze campagne en daarom gratis plantjes uitdeelt bij een aantal kantoren door het land. De dag wordt afgesloten met een spectaculaire eindshow voor een klein publiek, die ook online te volgen is.
Meedoen? Jongeren kunnen zich aanmelden via youngimpact.nl/day