like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Lidl ziet boodschappen flink duurzamer worden

Van: op 17 augustus 2017

Bij discounter Lidl is het omzetpercentage van voeding met een duurzaamheidskeurmerk de afgelopen twee jaar gestegen van 13,5% naar ruim 19%. Dit betekent dat een gevulde boodschappentas van klanten maar liefst 40% duurzamer is geworden. Deze cijfers blijken uit het maatschappelijk verslag dat de supermarktketen vandaag heeft gepresenteerd.

Waar twee jaar geleden het omzetpercentage van voeding zoals vis, vlees, koffie, thee, chocolade en fruit met een duurzaamheidskeurmerk op 13,5% stond is dit nu ruim 19%. Deze forse stijging heeft Lidl gerealiseerd door samen met haar leveranciers te investeren in betere productieomstandigheden voor mens, dier en milieu. “Als discount supermarkt is het onze ambitie om duurzaam en gezond eten betaalbaar en toegankelijk te maken voor iedereen. Dit doen we door samen met onze leveranciers verantwoordelijkheid te nemen. Hierdoor kopen Lidl-klanten steeds duurzamere boodschappen voor een Lidl-prijs”, aldus Marlijn Simons-Somhorst van Lidl.

Lidl geeft in het maatschappelijke jaarverslag aan de komende jaren te blijven investeren in het verduurzamen van voeding. Hierbij is het de ambitie om het verantwoord assortiment met keurmerk jaarlijks met tenminste 10% (omzetpercentage) te laten toenemen, maar ook om met leveranciers op specifieke onderwerpen zoals biodiversiteit en watergebruik stappen te zetten.

Lidl laat zien dat een continue samenwerking met leveranciers, maatschappelijke organisaties en overheden helpt om het duurzaamheidsbeleid steeds verder te ontwikkelen. Nieuw is dat de supermarktketen ook haar klanten meer wil gaan betrekken. “De klant staat centraal in ons handelen en we willen graag van hen horen wat goed gaat, wat beter kan en wat ze van ons verwachten op het gebied van duurzaamheid. Hierbij gaat het om onze gehele bedrijfsvoering, dus over het assortiment maar ook over onze winkels, logistiek en maatschappelijke betrokkenheid”, aldus Simons-Somhorst. Klanten worden de komende tijd in de winkels geïnformeerd over het duurzaamheidsbeleid en geïnteresseerden kunnen zich aanmelden voor het Lidl duurzaamheidspanel.

Lees hier het maatschappelijk jaarverslag.

 

Lees meer over: ,

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws