• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Milieuvriendelijk rijden en milieuzones: hoe staan de zaken ervoor?

13 augustus 2018|dooronze correspondent

milieuzones

Nederland wil graag de lokale luchtkwaliteit verbeteren. Daarom zijn er milieuzones bedacht: een speciale zones waar alleen ‘schone’ auto’s mogen rijden. Er worden en zijn in diverse gemeentes strenge regels opgesteld zodat alleen bepaalde voertuigen de milieuzone (vaak het centrum) mogen betreden.

Doel milieuzones

Naast dat de CO2-uitstoot groeit in Nederland, is er veel ophef over fijnstof in de lucht. Fijnstof zorgt namelijk voor ongunstige omstandigheden, zoals een slechte luchtkwaliteit, een kortere levensduur en grote kans op ziektes. Met behulp van milieuzones wil Nederland het percentage fijnstof verminderen.

Verschil per gemeente

Op dit moment verschilt de aanpak per gemeente. De ene gemeente doet er helemaal niet aan mee, de andere gemeente heeft een beperkt aantal regels en de volgende gemeente is erg streng en heeft voor meerdere voertuigen een aanpak bedacht. Bovendien zijn de borden die een milieuzone aangeven, per gemeente verschillend.

Milieuzones in gebruik

De gemeentes die opvallen en de milieuzones al even in gebruik hebben zijn Utrecht, Rotterdam en Amsterdam. De gemeente Utrecht is heel duidelijk: degene die met een dieselauto van voor 2001 de milieuzone betreedt, riskeert een boete. Ook Rotterdam is ermee bezig. Vanaf 1 januari 2016 geldt de milieuzone voor vrachtverkeer en oude bestel- en personenauto’s. Amsterdam gaat nog een stapje verder: benzineauto’s (voor 1992 gebouwd) en dieselauto’s (voor 2005 gebouwd) krijgen simpelweg geen parkeervergunning meer. Ook bestel- en vrachtauto’s worden geweerd. Zelfs voor touringcars, taxi’s, brom- en snorfietsen gelden strenge regels. De ‘leeftijd’ van een voertuig dat geweerd wordt, kan vrij laag zijn. De brom- en snorfietsen bijvoorbeeld, mogen niet van voor 1 januari 2011.

Hoe nu verder?

Het is nog niet duidelijk of milieuzones een vereiste gaan worden voor gemeentes. De meningen in de Tweede Kamer en in Nederland zelf zijn verdeeld. Mensen geven aan de situatie lastig te vinden. De juiste kwaliteit voor de lucht is voor iedereen goed, maar is men bereid daar een nieuw voertuig voor aan te schaffen? Het is wachten op een duidelijk bericht vanuit de overheid en een eventueel plan met algemene regels voor iedere gemeente. Mensen met oldtimers of andere oude voertuigen die toch in milieuzones willen rijden, zullen namelijk over moeten gaan op een ander voertuig.

Rijden in Nederland

Nederland is de laatste tijd veel bezig met het milieu. Naast milieuzones, adviseert zij automobilisten na te denken over de brandstof van een voertuig. Een duurzame, veilige en goedkopere brandstof is bijvoorbeeld autogas. Als iemand daadwerkelijk overstapt op een andere brandstof of voertuig, is een autoverzekering vergelijken van belang. De prijzen verschillen per auto. Niet alleen de dagwaarde van een wagen heeft invloed, maar ook de brandstof waarop wordt gereden.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • mega cruiseschepen
    Gruwelijk groot: de mega cruiseschepen komen er aan13 september 2025 - 10:12
  • hittegolf
    Studie linkt hittegolven direct aan vervuilende bedrijven12 september 2025 - 10:34
  • pfas en pfos in vis
    Europese vis zwaar vervuild met PFAS11 september 2025 - 13:27
  • auto-industrie
    Hybride auto’s stoten tot vijf keer meer uit dan beloofd11 september 2025 - 10:11
  • solar
    Grote meerderheid wil dat nieuw kabinet salderingsregeling behoudt11 september 2025 - 09:52

Inzicht

  • jelleke schema
    Van Hier & Nu naar een duurzaam Straks, hoe dan? 12 september 2025 - 08:23
  • wonen en hypotheekrente aftrek in verkiezingsprogrammas
    Plannen voor wonen en hypotheekrente aftrek, wat doen die voor klimaat, duurzaamheid en milieu?8 september 2025 - 10:54
  • duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen
    Duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen van 2025, van groen tot zwart7 september 2025 - 13:39

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Komt de waterstofeconomie er nu wel of niet?Voordelig investeren in energiezuinige horeca apparatuur met de Energie Investerings...
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten