Nieuwsoverzicht duurzame voeding

Proef met QR code laat herkomst varkensvlees zien

Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken heeft in Utrecht samen met supermarktketen Albert Heijn het startschot gegeven voor een pilot om consumenten meer inzicht te geven waar hun voedsel vandaan komt. Klanten van Albert Heijn vinden vanaf vandaag op verschillende varkensvleesproducten een QR-code waarmee zij via hun smartphone informatie kunnen vinden over de herkomst […]

Nederland wil koploper worden in duurzame voeding

Nederland moet over vijf tot tien jaar wereldwijd de onbetwiste koploper zijn in gezonde en duurzame voeding. Samen met de landbouw, de voedingsmiddelenindustrie en kennisinstellingen wil het kabinet dat Nederland voorop loopt met innovatieve, gezonde producten met meer groente en plantaardige eiwitten. Dat voedsel moet geproduceerd worden met een zo laag mogelijk uitstoot van broeikasgassen […]

Genomineerden Beste Biowinkel 2017 bekend

De genomineerden voor de verkiezing van de beste biologische winkel 2017 zijn bekend. Vanaf 16 november mag het publiek zijn stem uitbrengen. Een vakjury selecteerde 12 winkels. Winnaars mogen een jaar lang de titel ‘Beste biologische winkel 2017’ voeren en zijn zo het visitekaartje van de branche. De Verkiezing van de Beste biologische winkel is […]

Steeds meer duurzaam voedsel in het winkelmandje

Consumenten hebben in 2015 12 procent meer dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel gekocht. Met een besteding van 3 miljard euro is het marktaandeel verder gestegen van 7 procent naar 8 procent. Dit is het zesde jaar in een rij dat de consumptie van duurzame producten is toegenomen. In supermarkten was de groei het hoogst, met […]

Horeca en catering kunnen duurzame en gezonde voedselkeuzes stimuleren

Duurzamer en gezonder eten, ook in de horeca,  staan de afgelopen jaren flink in de spotlight. Erg belangrijk, omdat onze dagelijkse voedselkeuzes 34% van onze voetafdruk bepalen en samenhangen met urgente thema’s als klimaatverandering, biodiversiteit en gezondheid.   Structurele verandering blijkt uitdaging Voor veel consumenten blijft het echter een uitdaging om structurele veranderingen in hun […]

BPA niet de enige hormoonverstoorder in plastics

Wie vraagt zich niet met regelmaat af welke plastics veilig zijn? Als je af gaat op de nummering moet je vooral 3 (pvc), 6 (polystyreen) en 7 (polycarbonaat) uit de weg gaan. Daar zit in elk geval BPA in. BPA is een bekende hormoonverstoorder die een trits van ziekten en afwijkingen kan veroorzaken. Als gevolg […]

Einde aan patenten op klassiek veredelde gewassen?

Donderdag 2 november publiceerde de Europese Commissie haar langverwachte ‘verklarende notitie’ die meer duidelijkheid moet geven over de interpretatie van de Europese Biotechrichtlijn. De belangrijkste conclusie die de Commissie trekt is dat de opstellers van de Biotechrichtlijn de bedoeling hadden om producten van klassieke veredeling zoals planten, zaden en vruchten uit te zonderen van patentering. […]

Overstap10daagse maakt duurzaam doen een fluitje van een cent

Op 1 november begint de ‘Nationale Overstap10daagse’. Tien dagen lang wordt overstappen op het gebied van energie, voedsel en financiën eenvoudig én voordelig gemaakt. Het doel is om met duizenden mensen tegelijk stappen te zetten vóór het klimaat en een gezonde leefomgeving voor mens en dier. De overstap10daagse is een initiatief van milieuorganisatie WISE, in […]

Binnen twee jaar groeit eerste zeewier tussen windmolens op zee

Anderhalf jaar geleden oogstte de Stichting Noordzeeboerderij de eerste kilo’s zeewier geteeld op de Noordzee. Als bewijs dat ook de ruige Nederlandse Noordzee geschikt is voor zeewierteelt. 15 kilometer uit de kust van Scheveningen gaat een nieuw prototype te water. Dit moet de opstap vormen voor zeewierteelt op zee, met name in een windmolenpark. Bijna […]

Als eten duurder wordt verspillen we minder

Als ons eten twee keer zo duur zou zijn als nu, verwacht 24% van de Nederlanders vrijwel niets meer weg te gooien. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek van Natuur & Milieu en de Rabobank, uitgevoerd door Motivaction. Aanleiding is de start van een campagne tegen voedselverspilling van Natuur & Milieu en de Rabobank bij […]